BRAIN Chokes

Status
Not open for further replies.
Αυτο έχω ακούσει κι εγώ γιαυτό το έψαξα και το βρήκα. Θα δοκιμαστεί όμως αργότερα στο περπατητό της τσίχλας όπου από όσο είδα, ελπίζω να βοηθάει και γιά πουλιά που βγαίνουν και λίγο πιό μακριά
Έτσι ακριβώς δουλεύει και σε ποιο μακρινές αποστασεις
 
Για καρτερισιες βολές που θα ξεφύγουν λίγο από τις συνηθισμένες αποστάσεις πιο τσοκακι θα προτείνατε;
Ηλία αν συνηθισμένες αποστάσεις εννοείς 20 -35 μέτρα τότε Εγώ θα σου πρότεινα το tm θα πάρεις πουλιά στα 40μέτρα plus και είναι πιο φιλικό στα πιο κοντινά από ένα 2αστρα τσοκ...τουλάχιστον εγω αυτό είδα
 
Ηλία αν συνηθισμένες αποστάσεις εννοείς 20 -35 μέτρα τότε Εγώ θα σου πρότεινα το tm θα πάρεις πουλιά στα 40μέτρα plus και είναι πιο φιλικό στα πιο κοντινά από ένα 2αστρα τσοκ...τουλάχιστον εγω αυτό είδα
Το tm ειδικά στο εύρος 30-40 μέτρα είναι πραγματικά σκούπα... Λίγο να το έχεις δύσκολα χάνεις τουφέκια...
 
Ηλία αν συνηθισμένες αποστάσεις εννοείς 20 -35 μέτρα τότε Εγώ θα σου πρότεινα το tm θα πάρεις πουλιά στα 40μέτρα plus και είναι πιο φιλικό στα πιο κοντινά από ένα 2αστρα τσοκ...τουλάχιστον εγω αυτό είδα
Όχι Βαγγέλη αναφέρομαι σε βολές που οι προφέσορες λένε πως το λειοκανο δεν σκοτώνει 45+ σκεφτομουν στην ερώτηση που εκανα
 
Αναδημοσίευση αλλα ΑΞΊΖΕΙ

Τεύχος FEB/MAR 2018, σελίδα 23, τίτλος του άρθρου CHOKE POINT, συγγραφέας ο Phill Bourjaily, όπου και παρουσιάζει μετρήσεις ακριβείας με τσοκ “επώνυμα” και γνωστά στους φίλους του H.L.
Το αρθρο μεταφράζεται με ακρίβεια και όπου υπάρχουν δικές μου επεξηγήσεις ή σχόλια αυτά παρουσιάζονται με πλάγια γράμματα (Italics). Επίσης όλες οι μετρήσεις σε μονάδες του Αγγλοσαξονικού συστήματος (πόδια, ίντσες) μετατράπηκαν σε Διεθνές (μέτρα, εκατοστά) για να μπορέσουν όλοι οι φίλοι να έχουν ακριβή εικόνα.

Αρχή
«Τα aftermarket chokes φαίνονται όμορφα αλλά βοηθάνε πραγματικά να χτυπήσεις περισσότερα υδρόβια όταν οι σκεπτικοί λένε ότι το μόνο που χρειάζεσαι είναι το εργοστασιακό Mod? Όμως πολλοί κατασκευαστές τσοκ ισχυρίζονται καλύτερες κατανομές και μερικοί κοντύτερο μήκος ατράκτου και χαμηλότερη ανάκρουση.
Και τα 4 τσοκ που μετρήθηκαν/ δοκιμάστηκαν ήταν ακριβώς της ίδιας εσωτερικής διαμέτρου και στα επιστημονικά τεστ ακριβείας που έγιναν και παρουσιάζονται εδώ, συνέδραμαν τον συγγραφέα, μηχανικοί/ επιστήμονες της εταιρείας φυσιγγίων Federal.
Τα τσοκ ήταν τα εξής :
1. Εργοστασιακό Remington Probore (REM-NP) flash (δηλ. τα κοντά που δεν εξέχουν της κάννης)
2. Kicks Vortex non ported (KV-NP) (δηλ. χωρίς οπές porting)
3. Kick’s High Flyer ported (KHF-P)
4. Patternmaster ported (P-P) wad stripping choke (δηλ. “φρένου” όπως τα διαβάζουμε στο H.L.)

ΠΡΩΤΟΚΟΛΟ ΔΟΚΙΜΩΝ
Οι δοκιμές έγιναν σε κλειστό σκοπευτήριο.
Το όπλο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το Remington Versa Max, τα φυσίγγια Federal Speed-Shok “Blue Box”, 76 mm (3”), βάρους 32 γραμμαρίων, ατσάλινα (steel), ταχύτητας 1550 ft/sec (ή 472 μετ/δλ) με 2 διαφορετικά σκάγια μεγέθους Νο. 2 και ΒΒΒ.
(Σημ: Το μέγεθος στα σκάγια στις ΗΠΑ για Νο. 2 και ΒΒΒ είναι 0,15 και 0,19 της ίντσας ή 3,8 και 4,8 χιλιοστά του μέτρου και 125 και 61 σκάγια στην ουγγιά (28,34 γραμμάρια) αντίστοιχα. Τα φυσίγγια αυτά τα βρήκα στο internet για τις ΗΠΑ : 125 $ τα 250 φυσίγγια ή 12,5 $ το κουτί των 25!!!!)

Α. Αποτελέσματα αποτύπωσης στον Πίνακα (Patterning)
Με κάθε φυσίγγι έγιναν 20 βολές με κάθε τσοκ και με κάθε Νο. Σκαγιών (Νο.2 και ΒΒΒ) και μετρήθηκαν τα σκάγια μέσα σε κύκλο 75 εκατοστών (30”) σε στόχο στις 40 γυάρδες (36 μέτρα).

ΤΣΟΚ ____ 36 μέτρα / Νο. 2 _ 36 μέτρα / ΒΒΒ
P-P ______ 73,50 % _______ 83,90 %
KHF-P ____ 72,70 % _______ 78,84 %
REM-NP___ 65,25 % _______ 79,64 %
KV-NP ____ 65,17 % _______ 78,08 %

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ :
1. Μεγαλύτερη βελτίωση στα ψιλότερα σκάγια.
2. Με όλα τα σκάγια, τα τσοκ με porting δίνουν μεγαλύτερη συγκέντρωση από τα τσοκ χωρίς porting.
3. Τα χοντρότερα σκάγια (ΒΒΒ) αποδίδουν πολύ καλύτερα (μεγαλύτερη συγκέντρωση) με όλα τα τσοκ, με το Patternmaster πολύ καλύτερα από όλα τα άλλα.

Β. Μετρήσεις μήκους ατράκτου (Shot string)
Χρησιμοποιήθηκαν κάμερες ψηλής ταχύτητας για να μετρηθούν οι αποστάσεις των προσκρούσεων των πρώτων και των τελευταίων σκαγιών σε χάρτινο στόχο στις 30 γυάρδες (27 μέτρα).
Με ραντάρ Doppler (όπως της αστυνομίας) μετρήθηκε η ταχύτητα των σκαγιών και έτσι υπολογίστηκε το μήκος της ατράκτου κάθε βολής.

Αποτελέσματα μήκους ατράκτου (Shot string)
ΤΣΟΚ _____ 27μέτρα / Νο. 2 __________ 27 μέτρα / ΒΒΒ
REM-NP ___ 6,252 πόδια – 1,90 μέτρα _____ 5,230 πόδια – 1,59 μέτρα
KV-NP ____ 6,287 πόδια – 1,91 μέτρα _____ 5,077 πόδια – 1,55 μέτρα
KHF-P ____ 6,500 πόδια – 1,98 μέτρα _____ 5,239 πόδια – 1,60 μέτρα
P-P ______ 6,691 πόδια – 2,04 μέτρα _____ 4,890 πόδια – 1,49 μέτρα

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ :
1. Όχι ξεκάθαρη εικόνα/ βοήθεια.
2. Η επιλογή του τσοκ (εκ των συγκεκριμένων με την ίδια σύσφιξη) δεν επηρεάζει ιδιαίτερα το μήκος ατράκτου για συγκεκριμένο μέγεθος σκαγιών.
3. Όμως βλέπουμε ότι τα χοντρότερα σκάγια (ΒΒΒ) δίνουν αρκετά μικρότερο μήκος ατράκτου.
Αν λοιπόν η επιθυμία σας είναι κοντύτερο μήκος ατράκτου τότε διαλέξτε χοντρύτερα σκάγια.

Γ. Θόρυβος Τουφεκιάς
Τα τσοκ με porting παράγουν θόρυβο τουφεκιάς κατά 4 dB (Ντεσιμπέλ) μεγαλύτερο.
Να σημειώσω ότι στα μαθηματικά, μια αύξηση κατά 3 dB αντιστοιχεί σε διπλασιασμό του μεγέθους και μια αύξηση κατά 10 dB σε 10πλασιασμό. Αλλά σε ότι αφορά τον ήχο που αντιλαμβανόμαστε οι άνθρωποι, αυτό δεν είναι αντίστοιχο. Πάντως όλοι έχουμε "ακούσει" ότι η τουφεκιά με porting ακούγεται δυνατότερα. Αυτό είναι ακριβές και επιβεβαιώνεται από τα πειράματα και τις μετρήσεις που παρουσιάζονται στο άρθρο (+4 dB).

Δ. Μειωση (?) ανάκρουσης (Recoil)
Στο κοντάκι του όπλου τοποθετήθηκε ηλεκτρονικό σύστημα μετρήσεων ακριβείας της ανάκρουσης (σε μικροβολτς (mV) και βλήθηκαν 10 φυσίγγια με κάθε τσοκ.
Στην συνέχεια το όπλο τοποθετήθηκε σε βάση και αποτυπώθηκε σε φιλμ η αναπήδηση της κάνης του σε 5 βολές με κάθε τσοκ.

Αποτελέσματα
ΤΣΟΚ ____ Ανάκρουση ____ Αναπήδηση κάννης
REM-NP __ 602,30 mV ______ 3,875 ίντσες – 9,84 εκατ.
P-P _____ 604,30 mV ______ 3,850 ίντσες – 9,78 εκατ.
KV-NP ___ 622,90 mV ______ 3,525 ίντσες – 8,95 εκατ.
KHF-P ___ 629,10 mV ______ 3,375 ίντσες – 8,57 εκατ.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ (του συγγραφέα)
1. Μην αγοράσετε τσοκ για να μειώσετε ανάκρουση. Αυτά με την μικρότερη ανάκρουση δίνουν και την μεγαλύτερη αναπήδηση κάννης – είναι το “χάνω – κερδίζω” για μια διαφορά στην ανάκρουση της τάξης του 4% μεταξύ των άκρων.
(Σχόλιο : Σε ότι αφορά την αναπήδηση βλέπουμε μεγάλη διαφορά μεταξύ των δυο ported P-P και KHF-P με το P-P να έχει 15% μεγαλύτερη και μεταξύ των 2 Non ported με το "μαμά" Rem να έχει 10% παραπάνω από το KV).
2. Τελικά ο μόνος καλός λόγος για να αγοράσεις άλλα τσοκ είναι για να βελτιώσεις το pattern. Αν κυνηγάτε σε μικρές σχετικά αποστάσεις το εργοστασιακό ("μαμά”) Modified (μισό) είναι το αυτό που χρειάζεστε. Αν όμως κυνηγάτε σε μεγάλες αποστάσεις (pass shooter) και είσαστε καλός σκοπευτής ώστε να μην χάνετε τα κοντινά πουλιά, τότε το aftermarket τσοκ, βεβαίως (indeed!!!) βοηθάει.»
Τέλος

Υ/Γ : Το άρθρο θα το ανεβάσω και σε άλλα σημεία στο H.L. για ενημέρωση και άλλων φίλων καθώς “η γνώση είναι χρήμα” και χρήματα δεν περισσεύουν
 
Αναδημοσίευση αλλα ΑΞΊΖΕΙ

Τεύχος FEB/MAR 2018, σελίδα 23, τίτλος του άρθρου CHOKE POINT, συγγραφέας ο Phill Bourjaily, όπου και παρουσιάζει μετρήσεις ακριβείας με τσοκ “επώνυμα” και γνωστά στους φίλους του H.L.
Το αρθρο μεταφράζεται με ακρίβεια και όπου υπάρχουν δικές μου επεξηγήσεις ή σχόλια αυτά παρουσιάζονται με πλάγια γράμματα (Italics). Επίσης όλες οι μετρήσεις σε μονάδες του Αγγλοσαξονικού συστήματος (πόδια, ίντσες) μετατράπηκαν σε Διεθνές (μέτρα, εκατοστά) για να μπορέσουν όλοι οι φίλοι να έχουν ακριβή εικόνα.

Αρχή
«Τα aftermarket chokes φαίνονται όμορφα αλλά βοηθάνε πραγματικά να χτυπήσεις περισσότερα υδρόβια όταν οι σκεπτικοί λένε ότι το μόνο που χρειάζεσαι είναι το εργοστασιακό Mod? Όμως πολλοί κατασκευαστές τσοκ ισχυρίζονται καλύτερες κατανομές και μερικοί κοντύτερο μήκος ατράκτου και χαμηλότερη ανάκρουση.
Και τα 4 τσοκ που μετρήθηκαν/ δοκιμάστηκαν ήταν ακριβώς της ίδιας εσωτερικής διαμέτρου και στα επιστημονικά τεστ ακριβείας που έγιναν και παρουσιάζονται εδώ, συνέδραμαν τον συγγραφέα, μηχανικοί/ επιστήμονες της εταιρείας φυσιγγίων Federal.
Τα τσοκ ήταν τα εξής :
1. Εργοστασιακό Remington Probore (REM-NP) flash (δηλ. τα κοντά που δεν εξέχουν της κάννης)
2. Kicks Vortex non ported (KV-NP) (δηλ. χωρίς οπές porting)
3. Kick’s High Flyer ported (KHF-P)
4. Patternmaster ported (P-P) wad stripping choke (δηλ. “φρένου” όπως τα διαβάζουμε στο H.L.)

ΠΡΩΤΟΚΟΛΟ ΔΟΚΙΜΩΝ
Οι δοκιμές έγιναν σε κλειστό σκοπευτήριο.
Το όπλο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το Remington Versa Max, τα φυσίγγια Federal Speed-Shok “Blue Box”, 76 mm (3”), βάρους 32 γραμμαρίων, ατσάλινα (steel), ταχύτητας 1550 ft/sec (ή 472 μετ/δλ) με 2 διαφορετικά σκάγια μεγέθους Νο. 2 και ΒΒΒ.
(Σημ: Το μέγεθος στα σκάγια στις ΗΠΑ για Νο. 2 και ΒΒΒ είναι 0,15 και 0,19 της ίντσας ή 3,8 και 4,8 χιλιοστά του μέτρου και 125 και 61 σκάγια στην ουγγιά (28,34 γραμμάρια) αντίστοιχα. Τα φυσίγγια αυτά τα βρήκα στο internet για τις ΗΠΑ : 125 $ τα 250 φυσίγγια ή 12,5 $ το κουτί των 25!!!!)

Α. Αποτελέσματα αποτύπωσης στον Πίνακα (Patterning)
Με κάθε φυσίγγι έγιναν 20 βολές με κάθε τσοκ και με κάθε Νο. Σκαγιών (Νο.2 και ΒΒΒ) και μετρήθηκαν τα σκάγια μέσα σε κύκλο 75 εκατοστών (30”) σε στόχο στις 40 γυάρδες (36 μέτρα).

ΤΣΟΚ ____ 36 μέτρα / Νο. 2 _ 36 μέτρα / ΒΒΒ
P-P ______ 73,50 % _______ 83,90 %
KHF-P ____ 72,70 % _______ 78,84 %
REM-NP___ 65,25 % _______ 79,64 %
KV-NP ____ 65,17 % _______ 78,08 %

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ :
1. Μεγαλύτερη βελτίωση στα ψιλότερα σκάγια.
2. Με όλα τα σκάγια, τα τσοκ με porting δίνουν μεγαλύτερη συγκέντρωση από τα τσοκ χωρίς porting.
3. Τα χοντρότερα σκάγια (ΒΒΒ) αποδίδουν πολύ καλύτερα (μεγαλύτερη συγκέντρωση) με όλα τα τσοκ, με το Patternmaster πολύ καλύτερα από όλα τα άλλα.

Β. Μετρήσεις μήκους ατράκτου (Shot string)
Χρησιμοποιήθηκαν κάμερες ψηλής ταχύτητας για να μετρηθούν οι αποστάσεις των προσκρούσεων των πρώτων και των τελευταίων σκαγιών σε χάρτινο στόχο στις 30 γυάρδες (27 μέτρα).
Με ραντάρ Doppler (όπως της αστυνομίας) μετρήθηκε η ταχύτητα των σκαγιών και έτσι υπολογίστηκε το μήκος της ατράκτου κάθε βολής.

Αποτελέσματα μήκους ατράκτου (Shot string)
ΤΣΟΚ _____ 27μέτρα / Νο. 2 __________ 27 μέτρα / ΒΒΒ
REM-NP ___ 6,252 πόδια – 1,90 μέτρα _____ 5,230 πόδια – 1,59 μέτρα
KV-NP ____ 6,287 πόδια – 1,91 μέτρα _____ 5,077 πόδια – 1,55 μέτρα
KHF-P ____ 6,500 πόδια – 1,98 μέτρα _____ 5,239 πόδια – 1,60 μέτρα
P-P ______ 6,691 πόδια – 2,04 μέτρα _____ 4,890 πόδια – 1,49 μέτρα

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ :
1. Όχι ξεκάθαρη εικόνα/ βοήθεια.
2. Η επιλογή του τσοκ (εκ των συγκεκριμένων με την ίδια σύσφιξη) δεν επηρεάζει ιδιαίτερα το μήκος ατράκτου για συγκεκριμένο μέγεθος σκαγιών.
3. Όμως βλέπουμε ότι τα χοντρότερα σκάγια (ΒΒΒ) δίνουν αρκετά μικρότερο μήκος ατράκτου.
Αν λοιπόν η επιθυμία σας είναι κοντύτερο μήκος ατράκτου τότε διαλέξτε χοντρύτερα σκάγια.

Γ. Θόρυβος Τουφεκιάς
Τα τσοκ με porting παράγουν θόρυβο τουφεκιάς κατά 4 dB (Ντεσιμπέλ) μεγαλύτερο.
Να σημειώσω ότι στα μαθηματικά, μια αύξηση κατά 3 dB αντιστοιχεί σε διπλασιασμό του μεγέθους και μια αύξηση κατά 10 dB σε 10πλασιασμό. Αλλά σε ότι αφορά τον ήχο που αντιλαμβανόμαστε οι άνθρωποι, αυτό δεν είναι αντίστοιχο. Πάντως όλοι έχουμε "ακούσει" ότι η τουφεκιά με porting ακούγεται δυνατότερα. Αυτό είναι ακριβές και επιβεβαιώνεται από τα πειράματα και τις μετρήσεις που παρουσιάζονται στο άρθρο (+4 dB).

Δ. Μειωση (?) ανάκρουσης (Recoil)
Στο κοντάκι του όπλου τοποθετήθηκε ηλεκτρονικό σύστημα μετρήσεων ακριβείας της ανάκρουσης (σε μικροβολτς (mV) και βλήθηκαν 10 φυσίγγια με κάθε τσοκ.
Στην συνέχεια το όπλο τοποθετήθηκε σε βάση και αποτυπώθηκε σε φιλμ η αναπήδηση της κάνης του σε 5 βολές με κάθε τσοκ.

Αποτελέσματα
ΤΣΟΚ ____ Ανάκρουση ____ Αναπήδηση κάννης
REM-NP __ 602,30 mV ______ 3,875 ίντσες – 9,84 εκατ.
P-P _____ 604,30 mV ______ 3,850 ίντσες – 9,78 εκατ.
KV-NP ___ 622,90 mV ______ 3,525 ίντσες – 8,95 εκατ.
KHF-P ___ 629,10 mV ______ 3,375 ίντσες – 8,57 εκατ.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ (του συγγραφέα)
1. Μην αγοράσετε τσοκ για να μειώσετε ανάκρουση. Αυτά με την μικρότερη ανάκρουση δίνουν και την μεγαλύτερη αναπήδηση κάννης – είναι το “χάνω – κερδίζω” για μια διαφορά στην ανάκρουση της τάξης του 4% μεταξύ των άκρων.
(Σχόλιο : Σε ότι αφορά την αναπήδηση βλέπουμε μεγάλη διαφορά μεταξύ των δυο ported P-P και KHF-P με το P-P να έχει 15% μεγαλύτερη και μεταξύ των 2 Non ported με το "μαμά" Rem να έχει 10% παραπάνω από το KV).
2. Τελικά ο μόνος καλός λόγος για να αγοράσεις άλλα τσοκ είναι για να βελτιώσεις το pattern. Αν κυνηγάτε σε μικρές σχετικά αποστάσεις το εργοστασιακό ("μαμά”) Modified (μισό) είναι το αυτό που χρειάζεστε. Αν όμως κυνηγάτε σε μεγάλες αποστάσεις (pass shooter) και είσαστε καλός σκοπευτής ώστε να μην χάνετε τα κοντινά πουλιά, τότε το aftermarket τσοκ, βεβαίως (indeed!!!) βοηθάει.»
Τέλος

Υ/Γ : Το άρθρο θα το ανεβάσω και σε άλλα σημεία στο H.L. για ενημέρωση και άλλων φίλων καθώς “η γνώση είναι χρήμα” και χρήματα δεν περισσεύουν
Φίλε εσύ δεν έγραφες ότι ψάχνεις turkey τσοκ;; κ ότι ηθελες να αγοράσεις Ρεμι για να ρίχνεις πιο μακριά;;; για όπλα δηλαδή λεφτά έχουμε, για τσοκ δεν υπάρχει φράγκο;;;;;;
 
Φίλε εσύ δεν έγραφες ότι ψάχνεις turkey τσοκ;; κ ότι ηθελες να αγοράσεις Ρεμι για να ρίχνεις πιο μακριά;;; για όπλα δηλαδή λεφτά έχουμε, για τσοκ δεν υπάρχει φράγκο;;;;;;
Όταν μιλάμε την γλώσσα πρέπει να την βουτάμε στο μυαλό και όχι πουθενά αλλού το τσοκ το έψαχνα εκ μέρους φίλου(
Καλησπέρα ενδιαφέρεται γνωστός για το τερκι έξτρα φουλ σε 1187 ξέρει κανείς κάνα ευρωπαϊκό σάιτ να το στέλνει Ελλάδα γιατί εδώ το έβρισκε πάνω από 60 ευρώ).Κλείνει η παρένθεση και για να σου λύσω οποίες απορίες σου αυτός ο φίλος με προέτρεψε και αγόρασα το v3 μόνο και μόνο για ποιότητα στην τουφέκια και για να μη προεκτινω το πουλί μου αγορασα μαζι με τα μαμα τσοκ και αυτο 4626χωρίς καμία διάθεση ειρωνείας ο φίλος μου μεθαύριο στη Μάνη θα κλαίει καθώς αυτό θα είναι βιδωμενο μόνιμα στην κάννη. Και όπως λέει μια λαϊκή ρύση αλεξίπτωτα μυαλά και ραδια δουλευουν Καλύτερα ανοιχτα ΦΙΛΙΚΆ
 
Όταν μιλάμε την γλώσσα πρέπει να την βουτάμε στο μυαλό και όχι πουθενά αλλού το τσοκ το έψαχνα εκ μέρους φίλου(
Καλησπέρα ενδιαφέρεται γνωστός για το τερκι έξτρα φουλ σε 1187 ξέρει κανείς κάνα ευρωπαϊκό σάιτ να το στέλνει Ελλάδα γιατί εδώ το έβρισκε πάνω από 60 ευρώ).Κλείνει η παρένθεση και για να σου λύσω οποίες απορίες σου αυτός ο φίλος με προέτρεψε και αγόρασα το v3 μόνο και μόνο για ποιότητα στην τουφέκια και για να μη προεκτινω το πουλί μου αγορασα μαζι με τα μαμα τσοκ και αυτο View attachment 4626χωρίς καμία διάθεση ειρωνείας ο φίλος μου μεθαύριο στη Μάνη θα κλαίει καθώς αυτό θα είναι βιδωμενο μόνιμα στην κάννη. Και όπως λέει μια λαϊκή ρύση αλεξίπτωτα μυαλά και ραδια δουλευουν Καλύτερα ανοιχτα ΦΙΛΙΚΆ
Τώρα σε ποιον από τους δύο μας εφαρμόζεται το ρητο που έγραψες είναι δύσκολο να απαντηθεί. Καλοριζικο το νέο όπλο, καλα κυνήγια να έχεις κ μυαλά πάντα ανοιχτά
 
Κουβέντα κάνουμε μάγκες μην παρεξηγιέστε.
Τώρα σε ποιον από τους δύο μας εφαρμόζεται το ρητο που έγραψες είναι δύσκολο να απαντηθεί. Καλοριζικο το νέο όπλο, καλα κυνήγια να έχεις κ μυαλά πάντα ανοιχτά
Ευχαριστώ να είσαι πάντα καλά καμία παρεξήγηση και οι γνώμες είναι σαν τις ....ο καθένας έχει από μία.Δεν διεκδικώ το αλάθητο ο καθένας με τα δίκια του
 
Last edited:
Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο, αλλά έχω δύο σημεία που δεν καταλαβαίνω,
α) Γιατί η αναπήδηση της κάννης είναι αντιστρόφως ανάλογη της ανάκρουσης ;
β) Σύμφωνα με τις μετρήσεις δεν επαληθεύεται η σημαντική μείωση της ατράκτου στα τσοκ φρένου, όπως λέγεται (5-6% δεν είναι σημαντικό)
 
Θα ήθελα και εγώ να σχολιάσω μερικά σημεία του άρθρου που είχε την καλοσύνη να μεταφράσει και να αναδημοσιεύση ο Elias.
Αρχή
Οι διάμετροι ήσαν ίδιες, τα μήκη όμως των κωνικών και των παραλλήλων τμημάτων καθώς και οι αναλογίες μεταξύ τους είναι σαφώς διαφορετικές (διαφορετικά συνολικά μήκη). Συνεπώς δεν είναι καθόλου σίγουρο πως για όλες τις διαφορές φταίει το αν το κάθε τσοκ έχει porting ή όχι.
Θεωρώ πως η σωστή απάντηση μπορεί να δοθεί μόνο αν δοκιμάσεις ένα τσοκ χωρίς porting και μετά το δοκιμάσεις έχοντας κάνει porting στο ίδιο τσοκ. Εγώ έχω διαμορφώσει άποψη μετά από πάρα πολλές δοκιμές, αυτή όμως δεν έχει θέση στο παρόν.
Α. Αποτελέσματα αποτύπωσης στον Πίνακα (Patterning)
Και τα 2 τσοκ με porting είναι γνωστά τύπου wad retarding (φρένου τάπας) και προφανώς θα έχουν μεγαλύτερη συγκέντρωση στον εσωτερικό κύκλο των 75 εκ. Όμως, μήπως αυτό σημαίνει ταυτόχρονα και εξασθενημένη περιφέρεια και συνεπώς μικρότερο περιθώριο σφάλματος στη σκόπευση;
Β. Μετρήσεις μήκους ατράκτου (Shot string)
Η διαφορά στο μήκος της ατράκτου είναι κάτι που έχει αποτελέσει θέμα αντιδικιών για δεκαετίες. Η σύγχρονη βλητική έχει καταλήξει ότι δεν έχει καμμία απολύτως σημασία για την φονικότητα μιάς τουφεκιάς. Ο J. Burrard στις αρχές των 1900', ο B. Brister to 1976, αλλά και άλλοι πολλοί, έχουν υποστηρίξει απόλυτα διαφορετικές απόψεις. Τελικά, η σύγχρονη επιστήμη, με απόλυτα αναλυτικές μεθόδους και αποδεικτικές πρακτικές, κατέληξε πως ο γέρο- Burrard είχε εξ'αρχής δίκηο, δεν έχει καμμία σημασία η άτρακτος.
"Αν λοιπόν η επιθυμία σας είναι κοντύτερο μήκος ατράκτου τότε διαλέξτε χοντρύτερα σκάγια." Μα αυτό που ψάχνει ο κυνηγός δεν είναι το μήκος ατράκτου αλλά το σωστό νούμερο σκαγιών που του αυξάνει τις πιθανότητες, διαλέγουμε νούμερο σκαγιών ανάλογα με το μέγεθος του θηράματος και όχι με την άτρακτο που θα παράξει.
Ανάκρουση
Η ανάκρουση μπορεί να διαφέρει και εξαιτίας των μοιρών του εσωτερικού κώνου καθώς και από τον τρόπο μετάβασης της γόμωσης από το κωνικό στο παράλληλο τμήμα. Και μάλιστα πάρα πολύ έντονα.
Αναπήδηση κάννης
Όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα, πολύ λογικά, την μεγαλύτερη αναπήδηση την είχαν τα τσοκ με σειρά κατάταξης ως προς το βάρος που προσέθεται το καθένα στην άκρη της κάννης. Όσο ελαφρύτερο , τόσο μεγαλύτερη η αναπήδηση. Απλή κινητική, δεν έχει να κάνει καθόλου με το αν τα τσοκ είχαν porting ή όχι.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ (του συγγραφέα)
"2. Τελικά ο μόνος καλός λόγος για να αγοράσεις άλλα τσοκ είναι για να βελτιώσεις το pattern." Σωστό.

Και πάλι μπράβο στον Elias για αυτό το άρθρο.

Πάντα φιλικά

Χρήστος Σωτηρόπουλος
BRAIN Chokes
 
Last edited:
Θα ήθελα και εγώ να σχολιάσω μερικά σημεία του άρθρου που είχε την καλοσύνη να μεταφράσει και να αναδημοσιεύση ο Elias.
Αρχή
Οι διάμετροι ήσαν ίδιες, τα μήκη όμως των κωνικών και των παραλλήλων τμημάτων καθώς και οι αναλογίες μεταξύ τους είναι σαφώς διαφορετικές (διαφορετικά συνολικά μήκη). Συνεπώς δεν είναι καθόλου σίγουρο πως για όλες τις διαφορές φταίει το αν το κάθε τσοκ έχει porting ή όχι.
Θεωρώ πως η σωστή απάντηση μπορεί να δοθεί μόνο αν δοκιμάσεις ένα τσοκ χωρίς porting και μετά το δοκιμάσεις έχοντας κάνει porting στο ίδιο τσοκ. Εγώ έχω διαμορφώσει άποψη μετά από πάρα πολλές δοκιμές, αυτή όμως δεν έχει θέση στο παρόν.
Α. Αποτελέσματα αποτύπωσης στον Πίνακα (Patterning)
Και τα 2 τσοκ με porting είναι γνωστά τύπου wad retarding (φρένου τάπας) και προφανώς θα έχουν μεγαλύτερη συγκέντρωση στον εσωτερικό κύκλο των 75 εκ. Όμως, μήπως αυτό σημαίνει ταυτόχρονα και εξασθενημένη περιφέρεια και συνεπώς μικρότερο περιθώριο σφάλματος στη σκόπευση;
Β. Μετρήσεις μήκους ατράκτου (Shot string)
Η διαφορά στο μήκος της ατράκτου είναι κάτι που έχει αποτελέσει θέμα αντιδικιών για δεκαετίες. Η σύγχρονη βλητική έχει καταλήξει ότι δεν έχει καμμία απολύτως σημασία για την φονικότητα μιάς τουφεκιάς. Ο J. Burrard στις αρχές των 1900', ο B. Brister to 1976, αλλά και άλλοι πολλοί, έχουν υποστηρίξει απόλυτα διαφορετικές απόψεις. Τελικά, η σύγχρονη επιστήμη, με απόλυτα αναλυτικές μεθόδους και αποδεικτικές πρακτικές, κατέληξε πως ο γέρο- Burrard είχε εξ'αρχής δίκηο, δεν έχει καμμία σημασία η άτρακτος.
"Αν λοιπόν η επιθυμία σας είναι κοντύτερο μήκος ατράκτου τότε διαλέξτε χοντρύτερα σκάγια." Μα αυτό που ψάχνει ο κυνηγός δεν είναι το μήκος ατράκτου αλλά το σωστό νούμερο σκαγιών που του αυξάνει τις πιθανότητες, διαλέγουμε νούμερο σκαγιών ανάλογα με το μέγεθος του θηράματος και όχι με την άτρακτο που θα παράξει.
Ανάκρουση
Η ανάκρουση μπορεί να διαφέρει και εξαιτίας των μοιρών του εσωτερικού κώνου καθώς και από τον τρόπο μετάβασης της γόμωσης από το κωνικό στο παράλληλο τμήμα. Και μάλιστα πάρα πολύ έντονα.
Αναπήδηση κάννης
Όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα, πολύ λογικά, την μεγαλύτερη αναπήδηση την είχαν τα τσοκ με σειρά κατάταξης ως προς το βάρος που προσέθεται το καθένα στην άκρη της κάννης. Όσο ελαφρύτερο , τόσο μεγαλύτερη η αναπήδηση. Απλή κινητική, δεν έχει να κάνει καθόλου με το αν τα τσοκ είχαν porting ή όχι.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ (του συγγραφέα)
"2. Τελικά ο μόνος καλός λόγος για να αγοράσεις άλλα τσοκ είναι για να βελτιώσεις το pattern." Σωστό.

Και πάλι μπράβο στον Elias για αυτό το άρθρο.

Πάντα φιλικά

Χρήστος Σωτηρόπουλος
BRAIN Chokes
Η απειροελάχιστη βελτίωση ενός πορτινκ τσοκ που θα δώσει στον πίνακα βελτίωση τις τάξης του 2% είναι αμελητέα για τον μέσο κυνηγό και αμφιβάλω αν μπορεί να την αναγνωρίσει. Πιστεύω ακράδαντα όμως ότι βελτιώνοντας την ποιότητα της τουφεκιας και ταυτόχρονα την τεχνική σκοπευσης φθάνουμε στο πολυπόθητο αποτέλεσμα
 
Last edited by a moderator:
Αναδημοσίευση αλλα ΑΞΊΖΕΙ

Τεύχος FEB/MAR 2018, σελίδα 23, τίτλος του άρθρου CHOKE POINT, συγγραφέας ο Phill Bourjaily, όπου και παρουσιάζει μετρήσεις ακριβείας με τσοκ “επώνυμα” και γνωστά στους φίλους του H.L.
Το αρθρο μεταφράζεται με ακρίβεια και όπου υπάρχουν δικές μου επεξηγήσεις ή σχόλια αυτά παρουσιάζονται με πλάγια γράμματα (Italics). Επίσης όλες οι μετρήσεις σε μονάδες του Αγγλοσαξονικού συστήματος (πόδια, ίντσες) μετατράπηκαν σε Διεθνές (μέτρα, εκατοστά) για να μπορέσουν όλοι οι φίλοι να έχουν ακριβή εικόνα.

Αρχή
«Τα aftermarket chokes φαίνονται όμορφα αλλά βοηθάνε πραγματικά να χτυπήσεις περισσότερα υδρόβια όταν οι σκεπτικοί λένε ότι το μόνο που χρειάζεσαι είναι το εργοστασιακό Mod? Όμως πολλοί κατασκευαστές τσοκ ισχυρίζονται καλύτερες κατανομές και μερικοί κοντύτερο μήκος ατράκτου και χαμηλότερη ανάκρουση.
Και τα 4 τσοκ που μετρήθηκαν/ δοκιμάστηκαν ήταν ακριβώς της ίδιας εσωτερικής διαμέτρου και στα επιστημονικά τεστ ακριβείας που έγιναν και παρουσιάζονται εδώ, συνέδραμαν τον συγγραφέα, μηχανικοί/ επιστήμονες της εταιρείας φυσιγγίων Federal.
Τα τσοκ ήταν τα εξής :
1. Εργοστασιακό Remington Probore (REM-NP) flash (δηλ. τα κοντά που δεν εξέχουν της κάννης)
2. Kicks Vortex non ported (KV-NP) (δηλ. χωρίς οπές porting)
3. Kick’s High Flyer ported (KHF-P)
4. Patternmaster ported (P-P) wad stripping choke (δηλ. “φρένου” όπως τα διαβάζουμε στο H.L.)

ΠΡΩΤΟΚΟΛΟ ΔΟΚΙΜΩΝ
Οι δοκιμές έγιναν σε κλειστό σκοπευτήριο.
Το όπλο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το Remington Versa Max, τα φυσίγγια Federal Speed-Shok “Blue Box”, 76 mm (3”), βάρους 32 γραμμαρίων, ατσάλινα (steel), ταχύτητας 1550 ft/sec (ή 472 μετ/δλ) με 2 διαφορετικά σκάγια μεγέθους Νο. 2 και ΒΒΒ.
(Σημ: Το μέγεθος στα σκάγια στις ΗΠΑ για Νο. 2 και ΒΒΒ είναι 0,15 και 0,19 της ίντσας ή 3,8 και 4,8 χιλιοστά του μέτρου και 125 και 61 σκάγια στην ουγγιά (28,34 γραμμάρια) αντίστοιχα. Τα φυσίγγια αυτά τα βρήκα στο internet για τις ΗΠΑ : 125 $ τα 250 φυσίγγια ή 12,5 $ το κουτί των 25!!!!)

Α. Αποτελέσματα αποτύπωσης στον Πίνακα (Patterning)
Με κάθε φυσίγγι έγιναν 20 βολές με κάθε τσοκ και με κάθε Νο. Σκαγιών (Νο.2 και ΒΒΒ) και μετρήθηκαν τα σκάγια μέσα σε κύκλο 75 εκατοστών (30”) σε στόχο στις 40 γυάρδες (36 μέτρα).

ΤΣΟΚ ____ 36 μέτρα / Νο. 2 _ 36 μέτρα / ΒΒΒ
P-P ______ 73,50 % _______ 83,90 %
KHF-P ____ 72,70 % _______ 78,84 %
REM-NP___ 65,25 % _______ 79,64 %
KV-NP ____ 65,17 % _______ 78,08 %

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ :
1. Μεγαλύτερη βελτίωση στα ψιλότερα σκάγια.
2. Με όλα τα σκάγια, τα τσοκ με porting δίνουν μεγαλύτερη συγκέντρωση από τα τσοκ χωρίς porting.
3. Τα χοντρότερα σκάγια (ΒΒΒ) αποδίδουν πολύ καλύτερα (μεγαλύτερη συγκέντρωση) με όλα τα τσοκ, με το Patternmaster πολύ καλύτερα από όλα τα άλλα.

Β. Μετρήσεις μήκους ατράκτου (Shot string)
Χρησιμοποιήθηκαν κάμερες ψηλής ταχύτητας για να μετρηθούν οι αποστάσεις των προσκρούσεων των πρώτων και των τελευταίων σκαγιών σε χάρτινο στόχο στις 30 γυάρδες (27 μέτρα).
Με ραντάρ Doppler (όπως της αστυνομίας) μετρήθηκε η ταχύτητα των σκαγιών και έτσι υπολογίστηκε το μήκος της ατράκτου κάθε βολής.

Αποτελέσματα μήκους ατράκτου (Shot string)
ΤΣΟΚ _____ 27μέτρα / Νο. 2 __________ 27 μέτρα / ΒΒΒ
REM-NP ___ 6,252 πόδια – 1,90 μέτρα _____ 5,230 πόδια – 1,59 μέτρα
KV-NP ____ 6,287 πόδια – 1,91 μέτρα _____ 5,077 πόδια – 1,55 μέτρα
KHF-P ____ 6,500 πόδια – 1,98 μέτρα _____ 5,239 πόδια – 1,60 μέτρα
P-P ______ 6,691 πόδια – 2,04 μέτρα _____ 4,890 πόδια – 1,49 μέτρα

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ :
1. Όχι ξεκάθαρη εικόνα/ βοήθεια.
2. Η επιλογή του τσοκ (εκ των συγκεκριμένων με την ίδια σύσφιξη) δεν επηρεάζει ιδιαίτερα το μήκος ατράκτου για συγκεκριμένο μέγεθος σκαγιών.
3. Όμως βλέπουμε ότι τα χοντρότερα σκάγια (ΒΒΒ) δίνουν αρκετά μικρότερο μήκος ατράκτου.
Αν λοιπόν η επιθυμία σας είναι κοντύτερο μήκος ατράκτου τότε διαλέξτε χοντρύτερα σκάγια.

Γ. Θόρυβος Τουφεκιάς
Τα τσοκ με porting παράγουν θόρυβο τουφεκιάς κατά 4 dB (Ντεσιμπέλ) μεγαλύτερο.
Να σημειώσω ότι στα μαθηματικά, μια αύξηση κατά 3 dB αντιστοιχεί σε διπλασιασμό του μεγέθους και μια αύξηση κατά 10 dB σε 10πλασιασμό. Αλλά σε ότι αφορά τον ήχο που αντιλαμβανόμαστε οι άνθρωποι, αυτό δεν είναι αντίστοιχο. Πάντως όλοι έχουμε "ακούσει" ότι η τουφεκιά με porting ακούγεται δυνατότερα. Αυτό είναι ακριβές και επιβεβαιώνεται από τα πειράματα και τις μετρήσεις που παρουσιάζονται στο άρθρο (+4 dB).

Δ. Μειωση (?) ανάκρουσης (Recoil)
Στο κοντάκι του όπλου τοποθετήθηκε ηλεκτρονικό σύστημα μετρήσεων ακριβείας της ανάκρουσης (σε μικροβολτς (mV) και βλήθηκαν 10 φυσίγγια με κάθε τσοκ.
Στην συνέχεια το όπλο τοποθετήθηκε σε βάση και αποτυπώθηκε σε φιλμ η αναπήδηση της κάνης του σε 5 βολές με κάθε τσοκ.

Αποτελέσματα
ΤΣΟΚ ____ Ανάκρουση ____ Αναπήδηση κάννης
REM-NP __ 602,30 mV ______ 3,875 ίντσες – 9,84 εκατ.
P-P _____ 604,30 mV ______ 3,850 ίντσες – 9,78 εκατ.
KV-NP ___ 622,90 mV ______ 3,525 ίντσες – 8,95 εκατ.
KHF-P ___ 629,10 mV ______ 3,375 ίντσες – 8,57 εκατ.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ (του συγγραφέα)
1. Μην αγοράσετε τσοκ για να μειώσετε ανάκρουση. Αυτά με την μικρότερη ανάκρουση δίνουν και την μεγαλύτερη αναπήδηση κάννης – είναι το “χάνω – κερδίζω” για μια διαφορά στην ανάκρουση της τάξης του 4% μεταξύ των άκρων.
(Σχόλιο : Σε ότι αφορά την αναπήδηση βλέπουμε μεγάλη διαφορά μεταξύ των δυο ported P-P και KHF-P με το P-P να έχει 15% μεγαλύτερη και μεταξύ των 2 Non ported με το "μαμά" Rem να έχει 10% παραπάνω από το KV).
2. Τελικά ο μόνος καλός λόγος για να αγοράσεις άλλα τσοκ είναι για να βελτιώσεις το pattern. Αν κυνηγάτε σε μικρές σχετικά αποστάσεις το εργοστασιακό ("μαμά”) Modified (μισό) είναι το αυτό που χρειάζεστε. Αν όμως κυνηγάτε σε μεγάλες αποστάσεις (pass shooter) και είσαστε καλός σκοπευτής ώστε να μην χάνετε τα κοντινά πουλιά, τότε το aftermarket τσοκ, βεβαίως (indeed!!!) βοηθάει.»
Τέλος

Υ/Γ : Το άρθρο θα το ανεβάσω και σε άλλα σημεία στο H.L. για ενημέρωση και άλλων φίλων καθώς “η γνώση είναι χρήμα” και χρήματα δεν περισσεύουν
Ηλια το εχουμε συζητησει ξανα το συγκεκριμενο θεμα, πολυ ωραια δοκιμη αλλα ειναι με ατσαλινα σκαγια που εχουν ουτως η αλλως πολυ κοντη ατρακτο...αν ειχαν κανει το τεστ με μολυβδινα θα ηταν διαφορετικα τα αποτελεσματα, τα τσοκ φρενου οντως μειωνουν την ατρακτο, εχουν πιο δυνατη τουφεκια απο τα συμβατικα και καλυτερες συγκεντρωσεις, αλλα ολα αυτα με μολυβδινα σκαγια, στα ατσαλινα αλλαζει το θεμα. .my man. .shake hands.
 
Για να έχουμε επιτυχίες στο κυνήγι, η «συνταγή» είναι μία και αλάθητη (τουλάχιστον προς στιγμή). Να χρησιμοποιουμε σκάγια σκληρά (5% αντιμόνιο) υψηλής ποιότητας και κατεργασίας (κανονικό σφαιρικό σχήμα, όχι διαφοροποιήσεις μεγεθών σε μια γόμωση), πυρίτιδες προοδευτικής καύσης (ώστε να μην έχουμε έντονες παραμορφώσεις κατά τη διάρκεια της ανάφλεξης), υψηλές «κολώνες » των πλαστικών βυσμάτων (για να εκτονώνεται αποτελεσματικότερα το κρουστικό κύμα της έκρηξης μέχρι να αρχίσει η τροχιοδρόμηση του φορτίου των σκαγιών στο εσωτερικό της κάννης) και αστεροειδές κλείσιμο.Αυτα τα καταλαβαινω καλύτερα από οτιδήποτε άλλο extreme η όχι όπως κατανοώ και ασπαζομαι την φιλοσοφία των τσοκ brain έναντι του ανταγωνισμού
 
Last edited:
Ηλια το εχουμε συζητησει ξανα το συγκεκριμενο θεμα, πολυ ωραια δοκιμη αλλα ειναι με ατσαλινα σκαγια που εχουν ουτως η αλλως πολυ κοντη ατρακτο...αν ειχαν κανει το τεστ με μολυβδινα θα ηταν διαφορετικα τα αποτελεσματα, τα τσοκ φρενου οντως μειωνουν την ατρακτο, εχουν πιο δυνατη τουφεκια απο τα συμβατικα και καλυτερες συγκεντρωσεις, αλλα ολα αυτα με μολυβδινα σκαγια, στα ατσαλινα αλλαζει το θεμα. .my man. .shake hands.
Φίλε Alex 76,
Θα ήθελα να κάνω κάποιες παρατηρήσεις σχετικά με το σχόλιό σου.
Όντως στα περί ατράκτου έχεις δίκηο για τα ατσάλινα σε σχέση με τα μολυβένια σκάγια. Μόνο που η άτρακτος απλά δεν μετράει. Επειδή το έχω πει κάμποσες φορές αλλά μάλλον δεν έχω πείσει, να παραπέμψω όσους έχουν αμφιβολίες σε κάποιες πηγές στοιχείων στο διαδίκτυο που αποδεικνύουν τι τελικά συμβαίνει με την άτρακτο

1) video που μιλάει για την άτρακτο γενικά αλλά και ειδικά για τα ατσάλινα σκάγια
https://www.fieldandstream.com/blogs/gun-nuts/2011/08/measuring-shot-string-high-speed-video/

2) The effect of Shot string του Ed Lowry, η πλέον σύγχρονη αναλυτική μελέτη στην Αμερική που αποδεικνύει και πάλι ότι δεν μετράει για την αποτελεσματικότητα της τουφεκιάς.
https://www.trapshooters.com/threads/the-effect-of-a-shot-string-by-ed-lowry.58089/

Υπάρχουν και άλλες πολύ σύγχρονεσ ευρωπαϊκές με τα ίδια αποτελέσματα, πάντα στη διάθεσή σου.

Τώρα, το ότι τα τσοκ φρένου έχουν πιό δυνατή τουφεκιά....σε σχέση με τα άλλα; Η δύναμη της τουφεκιάς έχει να κάνει με την κινητική ενέργεια των σκαγιών δηλ Κ=m . v 2 , με άλλα λόγια ισούται με την μάζα του κάθε σκαγιού επί το τετράγωνο της ταχύτητάς του. Αν μετρήσεις τις ταχύτητες εξόδου στο στόμιο με διάφορα τσοκ ίδιας σύσφιγξης θα δεις ότι είναι ίδιες ανεξάρτητα του τι τύπος τσοκ χρησιμοποιείται. Άρα, η δύναμη είναι...ίδια. Μάλιστα, το φρενάρισμα στο στόμιο, προκαλεί (ανεπαίσθητη βέβαια) επιβράδυνση, συνεπώς θεωρητικά η δύναμη των σκαγιών με τσοκ φρένου είναι μικρότερη από των άλλων!

Τώρα και το ότι βγάζουν και καλύτερη τουφεκιά από που προκύπτει; Το ότι τα τσοκ αυτά έχουν την τάση να πυκνώνουν το κέντρο, προκαλεί εντονότερο χτύπημα στο θήραμα απλά όμως γιατί του βάζουν περισσότερα σκάγια. Έτσι όμως, ναι μεν το πουλί "καπνίζει" (κάτι που κάνεις και με τα άλλα αν πας σε κλειστότερη σύσφιγξη) αλλά από την άλλη είσαι αναγκασμένος να κάνεις μονίμως κεντρική σκόπευση ακριβείας γιατί αλλιώς το έχασες. Το να βάλεις 15 - 20 σκάγια σε ένα θήραμα (όταν το αναγκαίο είναι 3+) δεν λέει τίποτα. Τετράκις εις θάνατον είναι ποινή κακουργιοδικείου, εμείς το θήραμα θέλουμε να το σκοτώσουμε...μόνο μία φορά.

Από την άλλη βέβαια, άλλος θέλει να παίρνει περισσότερα θηράματα και άλλος θέλει λίγα αλλά με εντυπωσιακά σκοτώματα. Περί ορέξεως... Το καλό είναι πως υπάρχουν τα πάντα, η ευχαρίστηση που ψάχνει ο καθένας δεν μπαίνει σε λογικά καλούπια (και καλά κάνει).

Πάντα φιλικά

Χρήστος Σωτηρόπουλος
BRAIN Chokes
 
Last edited:
Φίλε Alex 76,
Θα ήθελα να κάνω κάποιες παρατηρήσεις σχετικά με το σχόλιό σου.
Όντως στα περί ατράκτου έχεις δίκηο για τα ατσάλινα σε σχέση με τα μολυβένια σκάγια. Μόνο που η άτρακτος απλά δεν μετράει. Επειδή το έχω πει κάμποσες φορές αλλά μάλλον δεν έχω πείσει, να παραπέμψω όσους έχουν αμφιβολίες σε κάποιες πηγές στοιχείων στο διαδίκτυο που αποδεικνύουν τι τελικά συμβαίνει με την άτρακτο

1) video που μιλάει για την άτρακτο γενικά αλλά και ειδικά για τα ατσάλινα σκάγια
https://www.fieldandstream.com/blogs/gun-nuts/2011/08/measuring-shot-string-high-speed-video/

2) The effect of Shot string του Ed Lowry, η πλέον σύγχρονη αναλυτική μελέτη στην Αμερική που αποδεικνύει και πάλι ότι δεν μετράει για την αποτελεσματικότητα της τουφεκιάς.
https://www.trapshooters.com/threads/the-effect-of-a-shot-string-by-ed-lowry.58089/

Υπάρχουν και άλλες πολύ σύγχρονεσ ευρωπαϊκές με τα ίδια αποτελέσματα, πάντα στη διάθεσή σου.

Τώρα, το ότι τα τσοκ φρένου έχουν πιό δυνατή τουφεκιά....σε σχέση με τα άλλα; Η δύναμη της τουφεκιάς έχει να κάνει με την κινητική ενέργεια των σκαγιών δηλ Κ=m . v 2 , με άλλα λόγια ισούται με την μάζα του κάθε σκαγιού επί το τετράγωνο της ταχύτητάς του. Αν μετρήσεις τις ταχύτητες εξόδου στο στόμιο με διάφορα τσοκ ίδιας σύσφιγξης θα δεις ότι είναι ίδιες ανεξάρτητα του τι τύπος τσοκ χρησιμοποιείται. Άρα, η δύναμη είναι...ίδια. Μάλιστα, το φρενάρισμα στο στόμιο, προκαλεί (ανεπαίσθητη βέβαια) επιβράδυνση, συνεπώς θεωρητικά η δύναμη των σκαγιών με τσοκ φρένου είναι μικρότερη από των άλλων!

Τώρα και το ότι βγάζουν και καλύτερη τουφεκιά από που προκύπτει; Το ότι τα τσοκ αυτά έχουν την τάση να πυκνώνουν το κέντρο, προκαλεί εντονότερο χτύπημα στο θήραμα απλά όμως γιατί του βάζουν περισσότερα σκάγια. Έτσι όμως, ναι μεν το πουλί "καπνίζει" (κάτι που κάνεις και με τα άλλα αν πας σε κλειστότερη σύσφιγξη) αλλά από την άλλη είσαι αναγκασμένος να κάνεις μονίμως κεντρική σκόπευση ακριβείας γιατί αλλιώς το έχασες. Το να βάλεις 15 - 20 σκάγια σε ένα θήραμα (όταν το αναγκαίο είναι 3+) δεν λέει τίποτα. Τετράκις εις θάνατον είναι ποινή κακουργιοδικείου, εμείς το θήραμα θέλουμε να το σκοτώσουμε...μόνο μία φορά.

Από την άλλη βέβαια, άλλος θέλει να παίρνει περισσότερα θηράματα και άλλος θέλει λίγα αλλά με εντυπωσιακά σκοτώματα. Περί ορέξεως... Το καλό είναι πως υπάρχουν τα πάντα, η ευχαρίστηση που ψάχνει ο καθένας δεν μπαίνει σε λογικά καλούπια (και καλά κάνει).

Πάντα φιλικά

Χρήστος Σωτηρόπουλος
BRAIN Chokes
Καλημερα κυριε Χρηστο!
Το σιγουρο ειναι οτι δεν εχω τις δικες σας γνωσεις περι βλητικης αλλα εχω κανει παρα πολλες δοκιμες με το οπλο μου με 18.7 αυλο με διαφορα τσοκ και σε διαφορες αποστασεις, το φουλ του οπλου με συσφιξη 1.00 κοντραρει στα ισια το Kicks που εχω με συσφιξη 1.01 αλλα χανει σε δυναμη!!!
Τα τελευταια τεστ που εκανα ηταν σε περιοδικα στα 36 μετρα με νο6 και το kicks ηταν μπροστα με περιπου 20 σελιδες περισσοτερες, πανω κατω ειχαν ιδιο αριθμο σκαγιων και τα δυο τσοκ αλλα το φρενατο εβγαζε πιο πολυ δυναμη, ολες τις φορες που δοκιμσα με 3 διαφορετικα φυσιγγια το kicks ηταν μπροστα.
Οσον αφορα την ατρακτο τωρα, νομιζω οτι παιζει ρολο, γιατι οταν εχουμε μια ατρακτο 10 μετρα με το ενα τσοκ και με ενα τσοκ φρενου 3 μετρα, δεν γινεται να εχουν τα πρωτα σκαγια ιδια δυναμη με τα τελευταια ειδικα οταν η ατρακτος ειναι τεραστια...στην κοντη ατρακτο θα πληξουν τον στοχο πολυ περισσοτερα σκαγια την ιδια στιγμη με την ιδια δυναμη και γι αυτο εχουμε μεγαλυτερη διατρηση και πιο εντυπωσιακα καπνισματα.
Χθες εριξα σε νερο ενα ατσαλινο νο6 και ενα μολυβδινο νο6 για να τσεκαρω την ατρακτο, ειχαν σχεδον ιδιο μηκος ατρακτου και τα δυο φυσιγγια με οτι συνεπαγεται αυτο...
Την ανεπαισθητη επιβραδυνση δεν την εχω παρατηρησει ποτε μου, επισης οσοι εχουν δουλεψει τσοκ φρενου εχουν καταληξει στο συμπερασμα οτι εχει καλυτερες μενουσες ταχυτητες και μειωνει αρκετα τις προσκοπευσεις...γι αυτο και η μεταβαση απο συμβατικα τσοκ σε τσοκ φρενου συνοδευεται απο αποτυχιες στην αρχη, παντα οι τουφεκιες φευγουν μπροστα αν βαλουμε τις ιδιες προσκοπευσεις που βαζαμε στα συμβατικα.
Φιλικα οσο δεν παιρνει και πολυ προθυμος να τα κουβεντιασουμε ολα!!!
 
Φίλε Alex 76,
Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
Επίτρεψέ μου να παρατηρήσω τα εξής:

- Για την άτρακτο:
να προσθέσω άλλη μία πηγή στοιχείων από το εγκυρότατο περιοδικό Shooting Times, το άρθρο του Scott E. Mayer ( 4/1/2011) με τίτλο Shot string silliness δηλ "Η κουταμάρα περί ατράκτου" που έγινε με χρήση των πιό σύγχρονων καταγραφικών τεχνολογικών μέσων και υπολογιστικών μεθόδων
https://www.shootingtimes.com/editorial/ammunition_st_silly_122008wo/100155
Επιγραμματικά να αναφέρω το τελικό συμπέρασμα
"...even if the target velocity is increased and the shot string velocity decreased to unrealistic levels, and the shot string length extended out to extremes, that shot string length still doesn't matter." δηλ "..ακόμα και αν αυξήσουμε την ταχύτητα του στόχου και μειώσουμε την ταχύτητα της τουφεκιάς σε μη ρεαλιστικά επίπεδα και το μήκος της ατράκτου επιμηκυνθεί σε ακραίο βαθμό, το μήκος της ατράκτου και πάλι δεν μετράει."
Και προς θεού, δεν υπάρχει άτρακτος 10 μέτρων. Στις 40 γυάρδες, η πιό μακρυά άτρακτος δύσκολα ξεπερνάει τα 3,5 μέτρα (μεσαία νούμερα μολυβένιων σκαγιών).
Και κάτι που το έχω ξανακούσει πολλές φορές, η ελληνικού τύπου μέτρηση του μήκους της στην επιφάνεια του νερού. Μα εκεί και πάλι είναι μέτρηση δύο διαστάσεων, απλά σαν να έχουμε δώσει κλίση στον κλασσικό πίνακα. Βρε παιδιά, μιλάμε για προβολή, όχι για στερεοσκοπική απεικόνιση, και το πιό πίσω σκάγι θα πάει ακριβώς εκεί που πήγε και το πιό μπροστινό, δείτε το με χαρτί και μολύβι.

- Για την Δύναμη και την μένουσα ταχύτητα:
Απλή φυσική. Όπως είπα και στη προηγούμενη ανάρτησή μου, έχει να κάνει με τη μάζα του κάθε σκαγιού ξεχωριστά (το κάθε ένα δεν ξέρει πόσα άλλα πετάνε γύρω του, το δε θέμα του αεροδυναμικού slipstreaming δεν έχει εφαρμογή εδώ) επί το τερτάγωνο της ταχύτητάς του. Και εδώ έγκειται το πρόβλημα. Σε όλες τις δοκιμές που έχω κάνει εγώ αλλά και πάρα πολλοί άλλοι μελετητές της βλητικής του λειόκαννου, η ταχύτητα του πιό αργού φυσιγγιού σε σχέση με του πιό γρήγορου μέσα ΑΠΟ ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΟΥΤΙ, διαφέρει περίπου 3 - 5 % μιλώντας για πολύ σοβαρούς κατασκευαστές (σε "άντε μη πω" κατασκευαστές έχω δει μέχρι και 12%). Τι αλήθεια υπάρχει μέσα στις πολύ φιλότιμες δοκιμές σου όταν το κάθε φυσίγγι που έριξες επηρεάζει το αποτέλεσμα κατά 5 % διαφορά του ενός πολλαπλασιαστή ... στο τετράγωνο!
Όσο για την μένουσα ταχύτητα, μαγικά δεν υπάρχουν, πάλι εάν η ταχύτητα εξόδου είναι ίδια, ότι και να λέμε, και η μένουσα ταχύτητα θα είναι η ίδια, ότι τσοκ, αυλό, κωνικά κλπ δοκιμάσουμε.
Και παρέα με την μένουσα ταχύτητα πάει και η προσκόπευση.

Προφανώς λοιπόν και οι αρχικές αποτυχίες με τσοκ φρένου δεν οφείλονται σε διαφορά μένουσας ταχύτητας ή οτιδήποτε τέτοιο. Οφείλονται στο ότι αυτά τα τσοκ είναι πιό απαιτητικά σε ακρίβεια σκόπευσης και μετά τα πρώτα "ωχ, δεν το πήρα", προσέχουμε περισσότερο.

Παρατήρηση: τα περί ταχύτητας στέκουν για βολές με ίδια διάμετρο εξόδου. Και αυτό γιατί όλες οι μελέτες εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχουν κατδείξει πως όσο αυξάνει η σύσφιγξη, τόσο αυξάνει και η ταχύτητα (αν και σε πολύ μικρό, μη αισθητό από τον κυνηγό ποσοστό).

Ευχαριστώ για τον χρόνο που αφιερώσατε για να διαβάσετε αυτό το μεγάλο post.

Φιλικά

Χρήστος Σωτηρόπουλος
BRAIN Chokes
 
Last edited:
Φίλε Alex 76,
Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
Επίτρεψέ μου να παρατηρήσω τα εξής:

- Για την άτρακτο:
να προσθέσω άλλη μία πηγή στοιχείων από το εγκυρότατο περιοδικό Shooting Times, το άρθρο του Scott E. Mayer ( 4/1/2011) με τίτλο Shot string silliness δηλ "Η κουταμάρα περί ατράκτου" που έγινε με χρήση των πιό σύγχρονων καταγραφικών τεχνολογικών μέσων και υπολογιστικών μεθόδων
https://www.shootingtimes.com/editorial/ammunition_st_silly_122008wo/100155
Επιγραμματικά να αναφέρω το τελικό συμπέρασμα
"...even if the target velocity is increased and the shot string velocity decreased to unrealistic levels, and the shot string length extended out to extremes, that shot string length still doesn't matter." δηλ "..ακόμα και αν αυξήσουμε την ταχύτητα του στόχου και μειώσουμε την ταχύτητα της τουφεκιάς σε μη ρεαλιστικά επίπεδα και το μήκος της ατράκτου επιμηκυνθεί σε ακραίο βαθμό, το μήκος της ατράκτου και πάλι δεν μετράει."
Και προς θεού, δεν υπάρχει άτρακτος 10 μέτρων. Στις 40 γυάρδες, η πιό μακρυά άτρακτος δύσκολα ξεπερνάει τα 3,5 μέτρα (μεσαία νούμερα μολυβένιων σκαγιών).
Και κάτι που το έχω ξανακούσει πολλές φορές, η ελληνικού τύπου μέτρηση του μήκους της στην επιφάνεια του νερού. Μα εκεί και πάλι είναι μέτρηση δύο διαστάσεων, απλά σαν να έχουμε δώσει κλίση στον κλασσικό πίνακα. Βρε παιδιά, μιλάμε για προβολή, όχι για στερεοσκοπική απεικόνιση, και το πιό πίσω σκάγι θα πάει ακριβώς εκεί που πήγε και το πιό μπροστινό, δείτε το με χαρτί και μολύβι.

- Για την Δύναμη και την μένουσα ταχύτητα:
Απλή φυσική. Όπως είπα και στη προηγούμενη ανάρτησή μου, έχει να κάνει με τη μάζα του κάθε σκαγιού ξεχωριστά (το κάθε ένα δεν ξέρει πόσα άλλα πετάνε γύρω του, το δε θέμα του αεροδυναμικού slipstreaming δεν έχει εφαρμογή εδώ) επί το τερτάγωνο της ταχύτητάς του. Και εδώ έγκειται το πρόβλημα. Σε όλες τις δοκιμές που έχω κάνει εγώ αλλά και πάρα πολλοί άλλοι μελετητές της βλητικής του λειόκαννου, η ταχύτητα του πιό αργού φυσιγγιού σε σχέση με του πιό γρήγορου μέσα ΑΠΟ ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΟΥΤΙ, διαφέρει περίπου 3 - 5 % μιλώντας για πολύ σοβαρούς κατασκευαστές (σε "άντε μη πω" κατασκευαστές έχω δει μέχρι και 12%). Τι αλήθεια υπάρχει μέσα στις πολύ φιλότιμες δοκιμές σου όταν το κάθε φυσίγγι που έριξες επηρεάζει το αποτέλεσμα κατά 5 % διαφορά του ενός πολλαπλασιαστή ... στο τετράγωνο!
Όσο για την μένουσα ταχύτητα, μαγικά δεν υπάρχουν, πάλι εάν η ταχύτητα εξόδου είναι ίδια, ότι και να λέμε, και η μένουσα ταχύτητα θα είναι η ίδια, ότι τσοκ, αυλό, κωνικά κλπ δοκιμάσουμε.
Και παρέα με την μένουσα ταχύτητα πάει και η προσκόπευση.

Προφανώς λοιπόν και οι αρχικές αποτυχίες με τσοκ φρένου δεν οφείλονται σε διαφορά μένουσας ταχύτητας ή οτιδήποτε τέτοιο. Οφείλονται στο ότι αυτά τα τσοκ είναι πιό απαιτητικά σε ακρίβεια σκόπευσης και μετά τα πρώτα "ωχ, δεν το πήρα", προσέχουμε περισσότερο.

Παρατήρηση: τα περί ταχύτητας στέκουν για βολές με ίδια διάμετρο εξόδου. Και αυτό γιατί όλες οι μελέτες εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχουν κατδείξει πως όσο αυξάνει η σύσφιγξη, τόσο αυξάνει και η ταχύτητα (αν και σε πολύ μικρό, μη αισθητό από τον κυνηγό ποσοστό).

Ευχαριστώ για τον χρόνο που αφιερώσατε για να διαβάσετε αυτό το μεγάλο post.

Φιλικά

Χρήστος Σωτηρόπουλος
BRAIN Chokes
Καλημέρες
Μια ερώτηση...ποτέ έχουμε εμβολισμό των σκαγιων από την τάπα??? έχει να κάνει με την ταχύτητα???πώς αντιμετωπίζεται το φαινόμενο, από τα brain?
 
Καλημέρες
Μια ερώτηση...ποτέ έχουμε εμβολισμό των σκαγιων από την τάπα??? έχει να κάνει με την ταχύτητα???πώς αντιμετωπίζεται το φαινόμενο, από τα brain?
Καλημέρα,

Μόνο όταν το τσοκ είναι απλά συνέχεια του αυλού (απόλυτος κύλινδρος 0/10 χιλ) και μάλλινη τάπα. Πριν την εφεύρεση των τσοκ και των μοντέρνων βυσματώσεων, οι κυλινδρικές κάννες με μάλλινες τάπες παρήγαγαν τουφεκιές με ένα χαρακτηριστικό στρογγυλό κενό στο κέντρο τους, το λεγόμενο felt hole (τρύπα της μαλλινόταπας) ή felt donut (λουκουμάς!).

Αυτό οφειλόταν στο γεγονός πως η μαλλινόταπα, έχοντας όλα τα αέρια να την σπρώχνουν από πίσω και σαν πιό ελαφριά από τα σκάγια που επιβράδυναν με το που έβγαιναν από την κάννη, έχοντας μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτά κτυπούσε τη δέσμη τους τόσο όσο για να δημιουργείται αυτό το φαινόμενο, κάτι που δεν είχε να κάνει καθόλου με την ταχύτητα της γόμωσης.
Με το που βγήκε το τσοκ, η παραμικρή σύσφιγξη έλκεισε τον κύκλο της τουφεκιάς με αποτέλεσμα να κλείσει και το κενό. Από αυτό το γεγονός βγήκε ο όρος "βελτιωμένος κύλινδρος" (μετά χρησιμοποιήθηκε και στο ντεμί κλπ).

Οι μοντέρνες βυσματώσεις συνοδεύουν τη δέσμη για κάποια απόσταση και αποσπώνται με πολύ ομαλό τρόπο (δες το σαν τη περίπτωση των μονόβολων με sabot - απορριπτόμενου κελύφους).

Όσο για τα BRAIN, είναι τα μόνα που ακόμα και στο BELL που είναι πιό ανοιχτό και από τον απόλυτο κύλινδρο, ακόμα και με μαλλινόταπα, δεν επιτρέπουν να εμφανιστεί το felt hole καθώς έχουν μέσα τους τη εσωτερική πρώτη σύσφιγξη. Με τους άλλους κατασκευαστές τι γίνεται αλήθεια ;

Φιλικά

Χρήστος Σωτηρόπουλος
BRAIN Chokes
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top