Βελτιώσεις - παρεμβάσεις σε κυνηγετικά όπλα

PORTING - CHOKE ΦΡΕΝΟΥ και λοιπές ιστορίες...

"Μην πυροβολείτε τον πιανίστα". Αυτά που διάβαζα τόσα χρόνια, αυτή την εξήγηση μου δίνουν. Παρέλειψα αρκετά για να μην γίνει βιβλίο και σίγουρα θα υπάρξουν βελτιωμένες προσεγγίσεις. Δίνω όμως τροφή για συζήτηση.

Θα προσπαθήσω να απαντήσω στο ερώτημα της θέσης και χρήσης του porting, που ενώ φαίνεται απλό, τελικά κρύβει πολλές "μικρές παγίδες" στην επεξήγηση του, όταν κάποιος δεν έχει πλήρως κατανοήσει τη λειτουργία της βλητικής.

Το porting εμφανίσθηκε σε λειόκαννο για πρώτη φορά με την Lyman Cutts, εξαγοράζοντας τη πατέντα του Συνταγματάρχη Cutts που χρησιμοποιήθηκε στα υποπολυβόλα Tommy gun. Εκεί το θέμα ήταν η εμφάνιση δύναμης ανύψωσης της κάννης, όταν το υποπολυβόλο έβαλε.

Η ίδια δύναμη ανύψωσης της κάννης παρατηρήθηκε και στα λειόκαννα, κάτι που ανάγκαζε τον σκοπευτή - όπως και στο υποπολυβόλο - να διορθώνει συνεχώς τη σκόπευση μετά τη 1η βολή. Με πειράματα που έγιναν, διαπιστώθηκε πως οι πυρίτιδες πλέον καιγόταν πλήρως και απέδιδαν τη μέγιστη ώση των αερίων του σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των 50εκ διαδρομής εντός της κάννης. Ήδη ο Churchill είχε δημιουργήσει λειόκαννο με κάννη 61εκ αν θυμάμαι καλά, προκειμένου να πείσει πως μακρύτερη κάννη δεν ωφελεί σε κάτι, από πλευράς αρχικής ταχύτητας γόμωσης.

Η πρώτη λοιπόν εφαρμογή porting γίνεται από την Lyman Cutts και ονομάσθηκε compensator [φωτό από δικο μου όπλο που είμαι αν μη τι άλλο, παραδοσιακός. Διακρίνεται και το τσοκ 4****. Παλαιότερα (30 χρόνια σχεδόν) είχα την εμπειρία χρήσης hyperchokes του Κωνσταντίνου Παπατσαρούχα που ήταν μια γενια μπροστά στη σκέψη και τις εφαρμογές ...].

Με το compensator που αργότερα εξελίχθηκε σε porting, όταν ανοίχθηκαν οπές εκτονώσεως στη κάννη πριν το τσοκάρισμα, επιτυγχάνονται:
Περιορισμός της αναπήδησης της κάννης, λόγω εκτόνωσης μέρους των αερίων πριν την έξοδό τους από το στόμιο.
Περιορισμός του λακτίσματος του όπλου - ιδιαίτερα της προς τα πάνω συνιστώσας - που ενοχλεί αρκετούς στο μάγουλο που εφάπτεται το κοντάκι.
Περιορισμός του φαινομένου "έκρηξης στομίου", που οφείλεται στη διαφορά πιέσεων μεταξύ ατμόσφαιρας πέριξ του στομίου (χαμηλή) και πιέσεως των αερίων (υψηλή) που εξέρχεται της κάννης. Αυτό το φαινόμενο έτεινε να επηρεάζει τη κατανομή των σκαγιών (σκόρπαγαν περισσότερο)

Τα τσοκ με porting είναι αυτά στα οποία οι οπές προηγούνται του τσοκαρίσματος και αυτό γίνεται διότι δεν απαιτείται τρύπημα στη κάννη. Το να τρυπήσεις μια κάννη είναι πλέον πιο εύκολο όταν χρησιμοποιείς laser, αλλά παλαιότερα με την ηλεκτροδιάβρωση ή και με τρυπάνι, ήταν επίπονο διότι απαιτούσε και λείανση εσωτερικά της κάννης. Έτσι αναπτύχθηκαν τα τσοκ αυτά που ταυτόχρονα έδιναν οικονομική προσέγγιση στο θέμα.

Τα τσοκ που βλέπουμε με οπές στην άκρη τους, δεν είναι porting, αλλά συνήθως τσοκ φρένου που έχουν σκοπό να φρενάρουν τον πλαστικό συγκεντρωτήρα, προκειμένου να μην συμπιεσθεί περαιτέρω η γόμωση. Αυτό αναπτύχθηκε, διότι από πειράματα βρέθηκε πως η συμπίεση της γόμωσης στο στόμιο, συνέβαλε στην επιμήκυνση της ατράκτου των σκαγιών.
(κυριότερος φυσικά παράγοντας επιμήκυνσης της ατράκτου των σκαγιών είναι η πυκνότητα του αέρα).

Τι επεδίωκε λοιπόν το τσοκ φρένου; Επεδίωκε να φέρει όσο το δυνατόν περισσότερα σκάγια στο μέτωπο της ατράκτου, έτσι ώστε να επιφέρει ταυτόχρονα τραύματα στο θήραμα, κάτι που θα συνέβαλε σε αποτελεσματικότερο και άμεσο θάνατο.

Για όσους παραπονιούνται ως τα φυσίγγια τους δεν κόβουν στην υγρασία, παρότι η πυκνότητα του αέρα είναι πιο αραιή (Oh yes !!!), θα πρέπει να σκεφτούν το ερώτημα: Μήπως οι υδρατμοί επιδρούν στην άτρακτο των σκαγιών επιμηκύνοντάς την, με αποτέλεσμα να μην έχουμε ταυτόχρονη αλλά διαδοχική προσβολή του θηράματος ; Αλλά για το θέμα αυτό σκέπτομαι μια άλλη ανάρτηση ...
 

Attachments

  • P9070012.JPG
    P9070012.JPG
    264,5 KB · Προβολές: 27
  • download.jpg
    download.jpg
    6,1 KB · Προβολές: 29
  • mpsg2.gif
    mpsg2.gif
    33,4 KB · Προβολές: 28
  • fq5puaf1sbp21.jpg
    fq5puaf1sbp21.jpg
    113,5 KB · Προβολές: 27
  • c6eea7b2cc0c2e831dbdc7de75ac3799--thompson-submachine-gun-steampunk-weapons.jpg
    c6eea7b2cc0c2e831dbdc7de75ac3799--thompson-submachine-gun-steampunk-weapons.jpg
    18,8 KB · Προβολές: 24
και η ερώτηση μου, αφού η γόμωση έφαγε μια ωραία κλοτσιά κατά την πυροδότηση (τρόπος του λέγειν), και συμπιέστηκε στην διαδρομή για το τσόκ, προς τι το τσόκ φρένου? προς τι η ακύρωση της δουλειάς του συγκεντρωτήρα? Και γιατί τσόκ φρένου και όχι, ας πούμε, μάλλινη?
ΥΣ πολλές ερωτήσεις τελικά.
 
και η ερώτηση μου, αφού η γόμωση έφαγε μια ωραία κλοτσιά κατά την πυροδότηση (τρόπος του λέγειν), και συμπιέστηκε στην διαδρομή για το τσόκ, προς τι το τσόκ φρένου? προς τι η ακύρωση της δουλειάς του συγκεντρωτήρα? Και γιατί τσόκ φρένου και όχι, ας πούμε, μάλλινη?
ΥΣ πολλές ερωτήσεις τελικά.
Καλή ερώτηση. Σκέψου τον εαυτό σου να κάθεται σε μια πολυθρόνα μέσα στη γόμωση :)

Με την πυροδότηση λόγω αδράνειας θα κολλήσεις τη πλάτη σου πίσω και θα συνθλιβείς με τους άλλους καθήμενους που θα πέσουν απάνω σου, διότι γλιστρούν προς τα πίσω.

Μπαίνοντας στον κώνο ελλαττώνεται αυτή η πίεση διότι σε φρενάρει η συμπίεση, αλλάζεις φορά προς τα εμπρός αλλά παράλληλα αυξάνεις ταχύτητα (Venturi)

Όλα θα έρθουν προς στη θέση τους και η τάπα (συγκεντρωτήρας ή μάλλινη) θα σε ωθεί προς τα εμπρός. Η πλάτη του καθίσματος θα σε σπρώχνει ελαφρώς μπροστά. Είσαι στο τούνελ (αυλός) όλα πλέον σταθεροποιούνται.

Για μια στιγμή, το τσοκ φρένου σου αφαιρεί την καρέκλα που σου κολλάει στη πλάτη και η αδράνεια τώρα σε σπρώχνει εμπρός μαζί με τους άλλους πιο ελεύθερα.

Η τάπα μένει πίσω και κόβει όσα αέρια ερχόντουσαν σε βοήθεια στη κίνησή σου προς τα εμπρός και ετοιμάζοταν να εκτονωθούν στην έξοδο του τούνελ.

Πλέον βρίσκεις τον εαυτο σου πρωτοπόρο σε μια άτρακτο μαζί με πολλούς άλλους. Είσαι έξω από το τούνελ, αλλά η αντίσταση του αέρα ειναι τρομακτική. Διάφοροι δεξιά και αριστερά εκσφενδονίζονται και χάνονται. Εσύ επιβραδύνεις. Κάποιοι σε προσπερνάνε.

Καλώς ήλθες στη Βλητική
 
........φοβερή η καρέκλα.....Η τάπα έτσι και αλλιώς πίσω θα μείνει. Για μένα, θέμα είναι να μαζέψουμε και τους χαμένους.
Και βέβαια εξακολουθώ να έχω αμφιβολίες για το φρενάτο τσοκ.
. Και για να μην παρεξηγηθώ η βλητική στο λειόκαννο είναι ολίγον έως πολύ υποκειμενική, διότι κατα κύριο λόγο βασίζεται σε προσωπική αντίληψη και κρίση.
 
Καλή ερώτηση. Σκέψου τον εαυτό σου να κάθεται σε μια πολυθρόνα μέσα στη γόμωση :)

Με την πυροδότηση λόγω αδράνειας θα κολλήσεις τη πλάτη σου πίσω και θα συνθλιβείς με τους άλλους καθήμενους που θα πέσουν απάνω σου, διότι γλιστρούν προς τα πίσω.

Μπαίνοντας στον κώνο ελλαττώνεται αυτή η πίεση διότι σε φρενάρει η συμπίεση, αλλάζεις φορά προς τα εμπρός αλλά παράλληλα αυξάνεις ταχύτητα (Venturi)

Όλα θα έρθουν προς στη θέση τους και η τάπα (συγκεντρωτήρας ή μάλλινη) θα σε ωθεί προς τα εμπρός. Η πλάτη του καθίσματος θα σε σπρώχνει ελαφρώς μπροστά. Είσαι στο τούνελ (αυλός) όλα πλέον σταθεροποιούνται.

Για μια στιγμή, το τσοκ φρένου σου αφαιρεί την καρέκλα που σου κολλάει στη πλάτη και η αδράνεια τώρα σε σπρώχνει εμπρός μαζί με τους άλλους πιο ελεύθερα.

Η τάπα μένει πίσω και κόβει όσα αέρια ερχόντουσαν σε βοήθεια στη κίνησή σου προς τα εμπρός και ετοιμάζοταν να εκτονωθούν στην έξοδο του τούνελ.

Πλέον βρίσκεις τον εαυτο σου πρωτοπόρο σε μια άτρακτο μαζί με πολλούς άλλους. Είσαι έξω από το τούνελ, αλλά η αντίσταση του αέρα ειναι τρομακτική. Διάφοροι δεξιά και αριστερά εκσφενδονίζονται και χάνονται. Εσύ επιβραδύνεις. Κάποιοι σε προσπερνάνε.

Καλώς ήλθες στη Βλητική
Παρα πολυ ωραιος!!! .shake hands.
 
........φοβερή η καρέκλα.....Η τάπα έτσι και αλλιώς πίσω θα μείνει. Για μένα, θέμα είναι να μαζέψουμε και τους χαμένους.
Και βέβαια εξακολουθώ να έχω αμφιβολίες για το φρενάτο τσοκ.
. Και για να μην παρεξηγηθώ η βλητική στο λειόκαννο είναι ολίγον έως πολύ υποκειμενική, διότι κατα κύριο λόγο βασίζεται σε προσωπική αντίληψη και κρίση.
Η βλητική ειναι καθορισμένη πολλά χρονια τώρα από τους νόμους της φυσικής. Η επεξήγηση της μπορεί να παρεξηγηθεί απο τους κυνηγούς διότι μόνοι τους ψάχνουν να δώσουν εξηγήσεις χωρίς να έχουμε ένα μπούσουλα ή την βοήθεια των βλητικων κέντρων.
 
Καλή ερώτηση. Σκέψου τον εαυτό σου να κάθεται σε μια πολυθρόνα μέσα στη γόμωση :)

Με την πυροδότηση λόγω αδράνειας θα κολλήσεις τη πλάτη σου πίσω και θα συνθλιβείς με τους άλλους καθήμενους που θα πέσουν απάνω σου, διότι γλιστρούν προς τα πίσω.

Μπαίνοντας στον κώνο ελλαττώνεται αυτή η πίεση διότι σε φρενάρει η συμπίεση, αλλάζεις φορά προς τα εμπρός αλλά παράλληλα αυξάνεις ταχύτητα (Venturi)

Όλα θα έρθουν προς στη θέση τους και η τάπα (συγκεντρωτήρας ή μάλλινη) θα σε ωθεί προς τα εμπρός. Η πλάτη του καθίσματος θα σε σπρώχνει ελαφρώς μπροστά. Είσαι στο τούνελ (αυλός) όλα πλέον σταθεροποιούνται.

Για μια στιγμή, το τσοκ φρένου σου αφαιρεί την καρέκλα που σου κολλάει στη πλάτη και η αδράνεια τώρα σε σπρώχνει εμπρός μαζί με τους άλλους πιο ελεύθερα.

Η τάπα μένει πίσω και κόβει όσα αέρια ερχόντουσαν σε βοήθεια στη κίνησή σου προς τα εμπρός και ετοιμάζοταν να εκτονωθούν στην έξοδο του τούνελ.

Πλέον βρίσκεις τον εαυτο σου πρωτοπόρο σε μια άτρακτο μαζί με πολλούς άλλους. Είσαι έξω από το τούνελ, αλλά η αντίσταση του αέρα ειναι τρομακτική. Διάφοροι δεξιά και αριστερά εκσφενδονίζονται και χάνονται. Εσύ επιβραδύνεις. Κάποιοι σε προσπερνάνε.

Καλώς ήλθες στη Βλητική
Πάρα πολλή ωραίο παράδειγμα . .shake hands.
 
Η βλητική ειναι καθορισμένη πολλά χρονια τώρα από τους νόμους της φυσικής. Η επεξήγηση της μπορεί να παρεξηγηθεί απο τους κυνηγούς διότι μόνοι τους ψάχνουν να δώσουν εξηγήσεις χωρίς να έχουμε ένα μπούσουλα ή την βοήθεια των βλητικων κέντρων.
το υποκειμενική έχει να κάνει με την αντίληψη και όχι με την φυσική και τους νόμους της.
 
έδωσες ένα ωραίο παράδειγμα περί αντίληψης
Αυτο που σημβενει ειναι αυτο που ειναι . Το επιθυμητο ειναι μεσα απο τεκμιριομενες αποψεις να φτανουμε στο ιδιο συμπερασμα για το τι 《ειναι》.
Το αν καποιος τα βλεπει θετικα η αρνητηκα ειναι αλλο κεφαλαιο κ αλλη συζήτηση
 
........φοβερή η καρέκλα.....Η τάπα έτσι και αλλιώς πίσω θα μείνει. Για μένα, θέμα είναι να μαζέψουμε και τους χαμένους.
Και βέβαια εξακολουθώ να έχω αμφιβολίες για το φρενάτο τσοκ.
. Και για να μην παρεξηγηθώ η βλητική στο λειόκαννο είναι ολίγον έως πολύ υποκειμενική, διότι κατα κύριο λόγο βασίζεται σε προσωπική αντίληψη και κρίση.
Νίκο η βλητική είναι ένα βιβλίο με παράμετρους που όποια παραβλέψεις στο θυμίζει. Εκείνο που εμείς κρίνουμε είναι το τελικό αποτέλεσμα που δύναται να επιτευχθει με πολλές λύσεις. Ωστόσο θα υπάρξουν οι στιγμές που οι ξεχασμένες παράμετροι θα εμφανισθούν και πάλι. Λύσεις πάντα θα υπάρχουν και κάθε μας προσπάθεια για βελτίωση θα βρίσκει άλλες τόσες που θα μας "ξενερώνουν". Αυτό το βάσανο έχουμε στη βλητική, εκεί που λέμε Δόξα τον Θεό, ξεκινάμε το Παναγία βόηθα
 
Η ταπα(μαλινη) δεν μενει πισω. Στα πρωτα 10cm θα την κανει την ζιμια τηςView attachment 6531View attachment 6532σ
Στην εικόνα αυτή η τάπα κανει καλή δουλειά διότι προφύλαξε τα σκάγια από εκτονώσεις αερίων. Με ειδικό βάρος απείρως μικρότερο του μολύβδου, δεν έχει δυνατότητα να συναγωνισθεί σε ταχύτητα και μένει πίσω. Το βελάκι όμως δείχνει μια συγκέντρωση σκαγιών στη βάση και αυτό θα πρέπει να συνεκτιμηθεί από που προέρχεται. Δεν έχω λοιπά βλητικά στοιχεία για να εξηγήσω με κάποια αξιοπιστία. Μου δίνει όμως εντύπωση βολής με πυρίτιδα ταχύκαυστη και στενό τσοκάρισμα. Παραταύτα χωρίς στοιχεία είναι ο καλύτερος τρόπος να κάνω λάθος εκτίμηση.
 
Back
Top