Ε τώρα θα σου το χαλάσω όμως και θα δεις ότι θα διαφωνήσεις πάλι
Σημασία παίζει ο ρυθμός μείωσης της διαμέτρου της κάννης (εν συντομία ρυθμός συμπίεσης) και όσο μικρότερος είναι τόσο πιο ομαλή μετάβαση των σκαγίων θα έχεις από την θαλάμη στον αυλό. Και αυτό επιτυγχάνεται με δύο τρόπους είτε αυξάνοντας την γωνία του κώνου δηλαδή το μήκος του κώνου είτε μειώνοντας την ταχύτητα διέλευσης των σκαγίων μέσα από τον κώνο. Στην περίπτωση μας επειδή η ταχύτητα των σκαγίων και στον μικρό και μεγάλο κώνο είναι υπερβολικά πάρα πολύ μεγάλη η μείωση στον ρυθμό συμπίεσης λόγο του επιμηκυμένου κώνου είναι ασήμαντος. Ο επιμηκυμένος κώνος όμως έχει και το side effect όπως έχω ξαναπεί επανηλλειμένα ότι αυξάνει την χωριτηκότητα της κάννης (συν ότι επειδή είναι κοντά στην θαλάμη αυξάνει και τον χώρο καύσης με ότι αυτό συνεπάγεται) και άρα μειώνει τις πιέσεις και άρα και τις ταχύτητες. Οπότε ουσιαστικά το ώφελος που βλέπετε στα παραμορφωμένα σκάγια δεν ειναι λόγο της πιο ομαλής συμπίεσης εξαιτίας του μεγάλου κώνου αλλά όπως εξήγησα προηγουμένως λόγο της μείωσης των πιέσεων και άρα και των ταχυτήτων. Αλλά μείωση των ταχυτήτων συνεπάγεται και μείωση της κινητικής ενέργειας και άρα μείωση της διάτρησης. Όπως είπαμε είναι νόμος της φυσικής και δεν αλλάζει.
Οπότε καταλήγουμε πάλι στο ίδιο συμπέρασμα ότι δηλαδή οι ουσιαστικές διαφορές που βλέπετε προέρχονται από μείωση των πιέσεων και άρα και ταχυτήτων λόγο αυξημένης χωρητικότητας της κάννης και τίποτα περισσότερο. Το ίδιο συμβαίνει και στον αυλό. Και αυτό όπως γράφει και Fabarm και ο Κυπρίδημος σε προηγούμενο άρθρο που ανέβασα έχει τα θετικά και τα αρνητικά του. Τα θετικά του τα αναφέρετε συνέχεια αλλά πάντα αγνοείτε τα αρνητικά του που είναι η μείωση των ταχυτήτων και αρα και η μέγιστη διάτρηση στα μη παραμορφωμένα σκάγια. Γιατί μπορεί η αύξηση της χωρητικότητας(με κώνο και αυλο) να βελτιώνει την διάτρηση των περιφεριακών σκαγίων αλλά την μέγιστη διάτρηση στα μη παραμορφωμένα σκάγια που βρίσκουνται στο κέντρο την μειώνει. Αλλά αυτό θα το καταλάβουν μόνο όσοι κεντροτουφεκάνε και μάλιστα σε μεγάλες οριακές αποστάσεις και σε δύσκολα θηράματα και συνθήκες όπου φαίνονται αυτές οι διαφορές. Αν τουφεκάς σε κοντινές μεσαίες αποστάσεις τότε προφανώς θα νομίζεις ότι ένα όπλο με διευρυμένο αυλό και κώνο θα αποδίδει και θα σκοτώνει καλύτερα. Και αυτό όχι γιατί θα έχει μεγαλύτερη μέση διάτρηση και μένουσες ταχύτητες αλλά επειδή τα πετυχαίνετε με τα περιφεριακά σκάγια. Και κάπως έτσι βγαίνουν τα λανθασμένα συμπεράσματα στον κυνηγότοπο και όταν γίνονται δοκιμές στο χαρτί σχεδόν όλα αναιρούνται και δεν μπορεί να βγεί ασφαλή συμπέρασμα. Γιατί στο χαρτί θα δεις και θα λάβεις υπόψην σου το σύνολο της τουφεκιάς και όχι μόνο το αποτέλεσμα στον κυνηγότοπο που μπορεί να έχει προέλθει είτε από τα περιφερειακά σκάγια είτε από τα κεντρικα είτε από ένα μεμονομένο ξόφαλτσο σκάγι κλπ κλπ.
Κάτι άλλο όμως που έχει εξίσου μεγάλη σημασία επειδή αναφέρθηκε και για το πόσο καλά ταιριάζει ένα φυσίγγι σε μία κάννη είναι ότι οι σοβαροί κατασκευαστές έχουν βελτιώσει και προσαρμόσει τα φυσίγγια τους ώστε να αποδίδουν καλύτερα στην πλειοψηφία των όπλων. Kαι κυρίως σε όπλα με τέτοιες ιδιαιτερότητες όπως διευρυμένο αυλό και κώνο ώστε να μην τους βγάλουν άχρηστα οι πελάτες τα φυσίγγια τους όταν τα βαράνε από τέτοια όπλα. Και σε αυτό έχει βοηθήσει και η εξέλιξη των πλαστικών βυσμάτων που πλέον δεν έχουμε διαφυγές αερίων. Συνήθως όμως ένα φυσίγγι που θα αποδίδει καλά σε μία τέτοια κάννη θα αποδίδει καλά και σε μία απλή κάννη. Το πρόβλημα θα είνα πιο μεγάλο σε παλιά φυσίγγια ή φυσίγγια με παλιά παραδοσιακά βύσματα που θα έχουν περισσότερες διαφυγές αερίων σε όπλα με διευρυμένο αυλό και μεγάλο κώνο ή μεγάλη θαλάμη. Ευτυχώς τέτοια φυσίγγια πλέον δεν υπάρχουν αρκετά σήμερα.
Όμως αν προκειμένου να αποδώσει καλά το φυσίγγι σου σε μία κάννη με διευρυμένο αυλό και επιμηκυμένο κώνο αυξήσεις τις πιέσεις του για να μην έχεις τα αρνητικά που αναφέρουμε παραπάνω τότε ουσιαστικά είναι σαν να καταργείς τον διευρυμένο αυλό και τον κώνο στο όπλο σου και θα έχεις τα ίδια αποτελέσματα με μία απλή συμβατή κάννη στο αποτύπωμα της τουφεκιάς. Αντίστοιχα το αντίθετο μπορεί να συμβεί σε μία απλή κάννη αν μειώσεις τις πιέσεις και την γόμωση στο φυσίγγι σου τότε θα έχει παρόμοιο αποτέλεσμα που θα είχες με ένα όπλο με διευρυμένο αυλό και κώνο. Οπότε όλα αυτά ουσιαστικά μπορείς να τα ρυθμίσεις με το φυσίγγι σου και δεν χρειάζεται να πειράζεις το όπλο σου. Και όσο καλύτερα ταιριάζει το φυσίγγι στην κάννη σου τόσο καλύτερο αποτέλεσμα θα έχεις . Νομίζω ότι αυτό ειναι το πιο σημαντικό από όλα και αυτή είναι η όλη ουσία του θέματος αυτού.