Ο αυλός μιας κάννης

αμφιλεγόμενος αυλός
Είναι γνωστά τα διαφημιστικά σλόγκαν που κυκλοφορούν για την αυξημένη βλητική απόδοση του διευρυμένου αυλού, όπως και τη μείωση του αισθητού κλωτσήματος από τον μακρύ κώνο.

  • ΚΥΝΗΓΙ
  • 10:00, 27/8/2010












Οι διαφημιστές μπορούν λένε ό,τι θέλουν για να πουλήσουν προϊόντα. Αυτή είναι η δουλειά τους. Η λογική και οι νόμοι της Φυσικής όμως, λένε τα πράγματα αλλιώς!


Οταν αφαιρείται μέταλλο μέσα στην κάννη, είναι λογικό ότι αυξάνεται η χωρητικότητά της. Οταν π.χ., από τον αυλό 18,5 χιλιοστών που είναι το ιδανικό διαμέτρημα 12, πάμε στο 18,8 η χωρητικότητα της κάννης σε κυβικά εκατοστά έχει αυξηθεί.

Οταν αυξάνεται η χωρητικότητα, ενώ η ποσότητα πυρίτιδας που ρίχνεται από αυτή την κάννη παραμένει ίδια, λογικό είναι ότι θα παράγεται λιγότερη πίεση. Είναι εξίσου ευνόητο ότι σε μια τέτοια κάννη θα μειώνεται η ταχύτητα σκαγιών, άρα και το κλώτσημα του όπλου. Διότι, όπως έλεγε ο μεγάλος φυσικός Ισαάκ Νιούτον, κάθε δράση έχει μια ΙΣΗ αντίδραση.

Συχνά λέγεται ότι μια γόμωση (π.χ. 32 γραμμάρια), όταν ρίχνεται από ένα όπλο διαμετρήματος 12 με αυλό 18,4, παράγει μικρότερη πίεση από την ίδια γόμωση σε ένα όπλο διαμετρήματος 16, με αυλό 17,2 χιλιοστών. Ναι, όντως η πίεση στον μεγαλύτερο αυλό είναι μικρότερη. Αυτό που δεν λέγεται όμως είναι ότι για να πιάσουν τα σκάγια την ίδια ταχύτητα στο 12άρι όσο και στο 16άρι, χρειάζεται μεγαλύτερη γόμωση πυρίτιδας. Με τον ίδιο τύπο κάλυκα, ίδιο καψύλλι, ίδιο τύπου συγκεντρωτήρα, οι γομώσεις είναι:

1,55Χ32 στο 12άρι
1,35Χ32 στο 16άρι

Οι πιέσεις λοιπόν είναι 517 bar στο 12άρι και 675 bar στο 16άρι.
 
Τα φορτία...
Είναι γνωστό ότι μεγαλώνοντας τον αυλό -δηλαδή τη χωρητικότητα ενός χώρου καύσης- μειώνεται η πίεση λειτουργίας. Αυτό που δεν λέγεται όμως είναι ότι για να αποδοθεί το ίδιο έργο -δηλαδή η ταχύτητα της γόμωσης στη συγκεκριμένη περίπτωση- χρειάζεται περισσότερο «καύσιμο» στον ευρύτερο αυλό!

Στην εποχή του εμπροσθογεμούς, ο αυλός ήταν εξίσου σημαντικός με σήμερα. Σε αυτές τις κάννες βελγικού εμπροσθογεμούς σημειώνεται επίσημα η διάμετρος αυλού κάθε κάννης (17,0 χιλιοστά).


" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; border: 0px; outline: none; font-weight: inherit; font-style: inherit; font-size: 17px; font-family: inherit; vertical-align: baseline; display: block; position: relative;">

Τα παραπάνω δεδομένα δείχνουν ότι αν θέλουμε να έχουμε την ίδια απόδοση σε κάθε διαμέτρημα από την άποψη της πίεσης, πρέπει να χαμηλώσουμε το φορτίο, δηλαδή τα σκάγια. Με άλλα λόγια κάναμε έναν μεγάλο κύκλο, περνώντας από διάφορα «εμπόδια» που βάζουμε στον εαυτό μας, για να φτάσουμε σε αυτό που γνώριζαν και είπαν πολλές φορές οι οπλοκατασκευαστές του 19ου αιώνα:

Κάθε διαμέτρημα έχει τη δική του βέλτιστη γόμωση που έχει αποδειχτεί ως χρήσιμη στην πράξη! Οι παλιοί επίσης έλεγαν ότι η κανονική γόμωση ζυγίζει το 1/96 του βάρους του όπλου...

Με την εξέλιξη προοδευτικών πυρίτιδων και του πλαστικού συγκεντρωτήρα φτιάξαμε υπεργομώσεις (τα γνωστά μάγκνουμ) και νομίσαμε ότι ένα όπλο 20άρι μάγκνουμ μπορεί να κάνει τη δουλειά του 12αριού. Από τα παραπάνω είναι προφανές ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.

Το λάκτισμα...
Ας δούμε τώρα τη επιμήκυνση του κώνου. Μειώνει -λένε- το αισθητό κλώτσημα. Οντως, το μειώνει, αλλά γιατί;

Η διαμόρφωση του εσωτερικού της κάννης απασχολεί κάθε σοβαρό κατασκευαστή κυνηγετικών και σκοπευτικών όπλων. Εδώ είναι τα στόμια όπλου με διευρυμένο αυλό και τσοκ τύπου Τούλα.


" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; border: 0px; outline: none; font-weight: inherit; font-style: inherit; font-size: 17px; font-family: inherit; vertical-align: baseline; display: block; position: relative;">

Διότι η επιμήκυνση του κώνου αφαιρεί μέταλλο από το εσωτερικό της κάννης, στο ύψος του κώνου, άρα μεγαλώνει τη χωρητικότητα και μειώνει την πίεση. Επίσης, μειώνει και την ταχύτητα. Σε πειράματα που έγιναν από ερασιτέχνες, η μείωση της ταχύτητας είναι της τάξης των 15 με 20 μέτρων, σε φυσίγγια που παράγουν 360 μέτρα ανά δευτερόλεπτο.

Το ρεζουμέ είναι ότι δεν υπάρχει καμία μαγική συνταγή που θα δώσει αυξημένες ταχύτητες, ή λιγότερο κλώτσημα. Μερικά θετικά αποτελέσματα -όπως είναι η βελτίωση της συγκέντρωσης και κατανομής από διευρυμένους αυλούς και μακριούς κώνους- μπορούν να επιτευχθούν με μια απλή μείωση της γόμωσης σε κανονικό αυλό...

Σε ό,τι αφορά το λάκτισμα, έχω ξαναγράψει για τη λείανση του αυλού. Είχα τονίσει τότε ότι μπορεί να ήταν μια περίπτωση «αυθυποβολής». Ενα άλλο μέτρο που δεν είναι καθόλου θέμα «αυθυποβολής», είναι τα μέτρα του κοντακιού. Οταν η κλίση πέλματος διορθωθεί ώστε να μεταδίδει το κλώτσημα ευθεία στον ώμο, χωρίς τάσεις περιστροφής και κτύπημα στο κεφάλι, τότε όντως υπάρχει μετρήσιμη μείωση του αισθητού κλωτσήματος.

Συμπέρασμα: αν σας ενοχλεί το κλώτσημα μειώστε τις γομώσεις, αυξήστε το βάρος του όπλου, φτιάξτε το κοντάκι. Αυτά είναι τα μέσα που θα αποδώσουν με σιγουριά.
 
διαβαστε λιγο για τους κωνους και βγαλτε συμπερασματα.η θεοποιηση του διευρυμενου αυλου μαλλον εδω καταριπτεται.αρα οι αριθμοι τελικα δεν λενε την αληθεια για να μην πω οτι ειναι και λαθος.μ ενα σωστο κοντακι και φυσιγγι κι εναν κανονικο αυλο λοιπον για να μην μπερδευουμε τελικα το κυνηγι με το σκοπευτηριο.καλο κι ευλογημενο το marketing και οι επαγγελματιες που ζουν απ αυτο αλλα ως ενος ορισμενου σημειου
 
Τα φορτία...
Είναι γνωστό ότι μεγαλώνοντας τον αυλό -δηλαδή τη χωρητικότητα ενός χώρου καύσης- μειώνεται η πίεση λειτουργίας. Αυτό που δεν λέγεται όμως είναι ότι για να αποδοθεί το ίδιο έργο -δηλαδή η ταχύτητα της γόμωσης στη συγκεκριμένη περίπτωση- χρειάζεται περισσότερο «καύσιμο» στον ευρύτερο αυλό!

Στην εποχή του εμπροσθογεμούς, ο αυλός ήταν εξίσου σημαντικός με σήμερα. Σε αυτές τις κάννες βελγικού εμπροσθογεμούς σημειώνεται επίσημα η διάμετρος αυλού κάθε κάννης (17,0 χιλιοστά).


" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; border: 0px; outline: none; font-weight: inherit; font-style: inherit; font-size: 17px; font-family: inherit; vertical-align: baseline; display: block; position: relative;">

Τα παραπάνω δεδομένα δείχνουν ότι αν θέλουμε να έχουμε την ίδια απόδοση σε κάθε διαμέτρημα από την άποψη της πίεσης, πρέπει να χαμηλώσουμε το φορτίο, δηλαδή τα σκάγια. Με άλλα λόγια κάναμε έναν μεγάλο κύκλο, περνώντας από διάφορα «εμπόδια» που βάζουμε στον εαυτό μας, για να φτάσουμε σε αυτό που γνώριζαν και είπαν πολλές φορές οι οπλοκατασκευαστές του 19ου αιώνα:

Κάθε διαμέτρημα έχει τη δική του βέλτιστη γόμωση που έχει αποδειχτεί ως χρήσιμη στην πράξη! Οι παλιοί επίσης έλεγαν ότι η κανονική γόμωση ζυγίζει το 1/96 του βάρους του όπλου...

Με την εξέλιξη προοδευτικών πυρίτιδων και του πλαστικού συγκεντρωτήρα φτιάξαμε υπεργομώσεις (τα γνωστά μάγκνουμ) και νομίσαμε ότι ένα όπλο 20άρι μάγκνουμ μπορεί να κάνει τη δουλειά του 12αριού. Από τα παραπάνω είναι προφανές ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.

Το λάκτισμα...
Ας δούμε τώρα τη επιμήκυνση του κώνου. Μειώνει -λένε- το αισθητό κλώτσημα. Οντως, το μειώνει, αλλά γιατί;

Η διαμόρφωση του εσωτερικού της κάννης απασχολεί κάθε σοβαρό κατασκευαστή κυνηγετικών και σκοπευτικών όπλων. Εδώ είναι τα στόμια όπλου με διευρυμένο αυλό και τσοκ τύπου Τούλα.


" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; border: 0px; outline: none; font-weight: inherit; font-style: inherit; font-size: 17px; font-family: inherit; vertical-align: baseline; display: block; position: relative;">

Διότι η επιμήκυνση του κώνου αφαιρεί μέταλλο από το εσωτερικό της κάννης, στο ύψος του κώνου, άρα μεγαλώνει τη χωρητικότητα και μειώνει την πίεση. Επίσης, μειώνει και την ταχύτητα. Σε πειράματα που έγιναν από ερασιτέχνες, η μείωση της ταχύτητας είναι της τάξης των 15 με 20 μέτρων, σε φυσίγγια που παράγουν 360 μέτρα ανά δευτερόλεπτο.

Το ρεζουμέ είναι ότι δεν υπάρχει καμία μαγική συνταγή που θα δώσει αυξημένες ταχύτητες, ή λιγότερο κλώτσημα. Μερικά θετικά αποτελέσματα -όπως είναι η βελτίωση της συγκέντρωσης και κατανομής από διευρυμένους αυλούς και μακριούς κώνους- μπορούν να επιτευχθούν με μια απλή μείωση της γόμωσης σε κανονικό αυλό...

Σε ό,τι αφορά το λάκτισμα, έχω ξαναγράψει για τη λείανση του αυλού. Είχα τονίσει τότε ότι μπορεί να ήταν μια περίπτωση «αυθυποβολής». Ενα άλλο μέτρο που δεν είναι καθόλου θέμα «αυθυποβολής», είναι τα μέτρα του κοντακιού. Οταν η κλίση πέλματος διορθωθεί ώστε να μεταδίδει το κλώτσημα ευθεία στον ώμο, χωρίς τάσεις περιστροφής και κτύπημα στο κεφάλι, τότε όντως υπάρχει μετρήσιμη μείωση του αισθητού κλωτσήματος.

Συμπέρασμα: αν σας ενοχλεί το κλώτσημα μειώστε τις γομώσεις, αυξήστε το βάρος του όπλου, φτιάξτε το κοντάκι. Αυτά είναι τα μέσα που θα αποδώσουν με σιγουριά.
Εγω συμφωνω απολυτα!!και εχω δει και την πραξη!κυνηγι 18,4 και σκοπευτηριο οσο θελεις!
Στο κυνηγι ομως εχω δει τεραστιες διαφορες!!φετος θα δοκιμασω και το guerini στα περασματα!το οποιο εχει 12,5 εκ κωνο και 18,6-18,7 περιπου αυλο.Αν ειναι και αυτο οπως και προιγουμενα οπλα με διερ αυλο και κωνους που ειχα, δε θα ξαναπαρω αλλο οπλο στο κυνηγι περα απο το 525 το οποιο εχει 18,4. Και beretta 390st!
 
Απάντηση
Κύριε Κενταυρίδη, πολλά τα ερωτήματα που μας θέσατε αλλά παράλληλα αποτελούν καλή αφορμή για να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα που ομολογουμένως αποτελούν απορίες πολλών κυνηγών – σκοπευτών. Θα προσπαθήσουμε οι απαντήσεις να είναι σύντομες και περιεκτικές.
Στην πραγματικότητα η κάθε ερώτησή σας αποτελεί προτροπή για τη συγγραφή βιβλίου.
Αναφορικά με το πρώτο σας ερώτημα: Τα όπλα με διευρυμένο αυλό από 18,7 και πάνω δίνουν καλύτερες κατανομές σε σύγκριση με στενότερους αυλούς με την προϋπόθεση ότι συνδυάζουμε σωστά το φυσίγγι με το όπλο. Τα βλητικά χαρακτηριστικά των όπλων με διευρυμένο αυλό και το πώς αυτά αξιολογούνται και κρίνονται, δεν διαφέρουν σε τίποτα από τα όπλα που διαθέτουν στενότερους αυλούς, δηλαδή όλα κρίνονται βάσει των ταχυτήτων που αναπτύσσουν τα σκάγια, της κρουστικής ενέργειας που έχουν (ανάλογα την διάμετρό τους), την ποιότητα κατανομής τους και την διασπορά που έχουν τα σκάγια σε συνάρτηση με το τσοκ που χρησιμοποιούμε. Άρα το «σκοτώνουν» ή δεν «σκοτώνουν» είναι κάτι για το οποίο δεν υπάρχει λόγος να προβληματιζόμαστε τη στιγμή που οι προαναφερόμενες μετρήσεις δίνουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Αυτό που έχει σημασία, ανεξάρτητα διαμέτρου αυλού, μήκους κάνης, τσοκ κλπ, είναι η εξεύρεση του φυσιγγίου, που σε συνδυασμό με την κάνη να δίνει καλά αποτελέσματα.
Σχετικά με το δεύτερο ερώτημά σας, που έχει να κάνει με το μήκος της θαλάμης και αν αυτό διαφοροποιεί το βλητικό αποτέλεσμα ανάλογα με το μήκος του φυσιγγίου, σας απαντούμε ότι στην διεθνή βιβλιογραφία στα άρθρα των ειδικών που ασχολούνται με το θέμα, αλλά και στις μετρήσεις που πραγματοποιούμε εμείς στις διάφορες δοκιμές, το βλητικό αποτέλεσμα δεν αλλοιώνεται.
 
Ευριπιδη για τους Ιταλους αναφερεσαι?Πρωταθλητες στα τουβλα,για να προτιμας το στεννο αυλο εννοειται οτι δεν ασχολησαι με μετρησεις,μονο αυτο ο τροπος υπαρχη,και φυσικα και αυτοι αυτο κανουν,ασε να μας μεινει καμμια τριχα στο κεφαλι.
Συγνωμη δεν κατάλαβα, οι ο Ιταλοί δεν κάνουν μετρήσεις για αυτο προτείνουν τους στενούς αυλούς ; και ποιοι τις κάνουν οι Έλληνες ;
 
οι αμερικανοι πηγαν στον 18,8 για τα παπια κι επειδη γενικα ειναι x-large. και να ξεκαθαρισουμε πρωτα απ ολα ποιον εννοουμε διευρυμενο. διοτι μεχρι 18,6 θεωρειται κανονικος. μην μπερδευομαστε. απο 18,6 και πανω ειναι ο διευρυμενος. κι εγω λοιπον επιμενω επειδη η αμερικη δεν ανακαλυφθηκε τωρα αλλα απο το 60 με τη rem οτι ο μεσος κυνηγος την δθαφορα του 18,4 απο τον 18,6 δεν θα την καταλαβει. εκτος αν εννοειτε διευρυμενο τον 18,6.εκει παω πασο.αλλα ξαναλεω οτι 18,5 και 18,6 υπαρχουν 50 και χρονια τωρα και απλα ανακυκλωνετε το marketing των εταιρειων
Ο αμερικανός πήγε στον 18.8 για να αυξήσει τα έσοδα του απο τα φυσίγγια,
 
Κοιτατε το δεντρο και χανετε το δασσος.
Ας μου ερθει προσωπο ο λαγος και του ριχνω και με 18.1 αυλο.
Μην τρελαθούμε.
Στο κυνηγι παω για να ξεσκασω και γιατι οχι και για τον μεζε. Δεν με νοιαζει αν το θηραμα πεθανει μια η 3 φορες. Κραταω τα βασικα οπως σκοπευση σωστη κοντακι στα μετρα και αξιοπρεπη βλητ. αποδωση και ευχαριστιεμαι ΜΠΑΜ.
Εποστημη το καναμε. Αλλοι οικονομαν και αλλοι χανουν την μαγεια.
 
Back
Top