Κινητική Ενέργεια - Διάτρηση - Τραυματικό σοκ

Το άρθρο ειναι συναφές και επίκαιρο με το θέμα, παρότι δεν ειναι πρόσφατο...

Το έχω ξανα-ανεβάσει πολάκις αλλα αξίζει νομίζω...🙂...όσες φορές και να το διαβάσει κανείς, φτάνει να καταλάβει τι λέει...

[...]
Ο μύθος της γρήγορης τουφεκιάς

Πολλές φορές ακούμε από κυνηγούς ότι το τάδε φυσίγγι είναι γρήγορο και ως εκ τούτου δεν χρειάζεται μεγάλη προσκόπευση. Αν ο ισχυρισμός είναι αληθής, πρόκειται για σοβαρό ζήτημα και αξίζει να το μελετήσουμε.


View attachment 63235

Καταρχάς ας ξεκαθαρίσουμε ότι η επιλογή της πυρίτιδας δεν σχετίζεται με την (αρχική) ταχύτητα των σκαγιών. Δεν υπάρχουν δηλαδή «γρήγορες» και «αργές» πυρίτιδες που δίνουν μεγάλες ή μικρές αρχικές ταχύτητες. Οπωσδήποτε υπάρχουν ταχυκαείς και βραδυκαείς πυρίτιδες, η ταχύτητα καύσης όμως δεν έχει να κάνει με την αρχική ταχύτητα των σκαγιών. Οι περισσότερες πυρίτιδες σήμερα είναι ρεγουλαρισμένες ώστε να δίνουν κανονικά βλητικά αποτελέσματα, δηλαδή πιέσεις και ταχύτητες.

Η ταχύτητα των σκαγιών είναι συνάρτηση της γόμωσης (βάρος πυρίτιδας και σκαγιών), της βυσμάτωσης (μάλλινη ή πλαστική τάπα, είδος τάπας) και του καψυλλίου. Συνήθως οι μικρές γομώσεις (28-32 γρ. σκάγια για cal 12) δίνουν υψηλότερες ταχύτητες από τις μεγάλες γομώσεις (32-36 γρ.). Ο λόγος είναι απλός. Κάθε κατασκευαστής φυσιγγίων λαμβάνει υπόψη κάποια μέγιστη επιτρεπτή πίεση και κάποιο μέγιστο ανεκτό λάκτισμα.

Οσο μεγαλύτερη είναι η αρχική ταχύτητα και το βάρος των σκαγιών, τόσο υψηλότερες πιέσεις και μεγαλύτερο λάκτισμα θα έχουμε. Δεν μπορούμε λοιπόν να αυξήσουμε απεριόριστα και την ταχύτητα και το βάρος των σκαγιών. Υποχρεωνόμαστε σε κάποιον συμβιβασμό και οι δυνατές επιλογές είναι, ή μικρή γόμωση-υψηλή ταχύτητα, ή μεγάλη γόμωση-χαμηλή ταχύτητα.

Μερικά αριθμητικά παραδείγματα θα μας δώσουν μια εικόνα των σημερινών φυσιγγίων. Ως κανονικές θεωρούνται οι αρχικές ταχύτητες από 360 έως 380 m/sec. Χωρίς να είναι απόλυτο, ταχύτητες άνω των 380 m/sec χαρακτηρίζονται ως υψηλές. 400-420 m/sec είναι οι υψηλότερες ταχύτητες των φυσιγγίων του εμπορίου.

Ας συγκρίνουμε τώρα δυο φυσίγγια με σκάγια Νο.5 που βρίσκονται στα άκρα της γκάμας των συνηθέστερων τύπων που κυκλοφορούν στο εμπόριο. Το ένα με αρχική ταχύτητα 360 m/sec και το άλλο με αρχική ταχύτητα 415 m/sec. Θα νόμιζε κανείς ότι με 55 m/sec παραπάνω, το γρήγορο φυσίγγι είναι κεραυνός σε σύγκριση με το πρώτο. Αν όμως μετρήσει τις ταχύτητες, θα διαπιστώσει με έκπληξη ότι ελάχιστα διαφέρουν στα 35m: τα σκάγια του «γρήγορου» φυσιγγίου φτάνουν στο στόχο με ταχύτητα 220 m/sec και τα σκάγια του «αργού» φτάνουν με 200 m/sec.

Η αντίσταση του αέρα

Η μικρή διαφορά στις μένουσες ταχύτητες (20 m/sec στα 35m) οφείλεται στο ότι η αντίσταση του αέρα στην κίνηση των σκαγιών, δεν είναι ανάλογη της ταχύτητάς τους. Η αντίσταση του αέρα είναι ανάλογη του τετραγώνου της ταχύτητας, που σημαίνει ότι όταν η ταχύτητα των σκαγιών διπλασιάζεται, η αντίσταση του αέρα τετραπλασιάζεται. Ετσι τα σκάγια που ξεκινούν με μεγάλη ταχύτητα από το στόμα του όπλου, επιβραδύνονται πολύ περισσότερο από αυτά με τη μικρότερη αρχική ταχύτητα, με αποτέλεσμα οι τελικές τους ταχύτητες να μη διαφέρουν πολύ.

Για να επανέλθουμε στην προσκόπευση, ας υποθέσουμε ότι ο στόχος είναι μια πάπια που κινείται τραβέρσα στα 35 m με ταχύτητα 90 km/h (δηλαδή 25 m/sec). Πρόκειται για ακραίο παράδειγμα, διότι στις περισσότερες κυνηγετικές περιπτώσεις οι στόχοι κινούνται σε κοντινότερες αποστάσεις και πολύ βραδύτερα, γύρω στα 30 km/h. Πόσο πιο γρήγορα φτάνουν στον στόχο τα σκάγια του γρήγορου φυσιγγίου; Ο χρόνος πτήσης των σκαγιών για τα δυο φυσίγγια της δοκιμής μας είναι 0,127 sec για το «γρήγορο» και 0,138 sec για το «αργό».

Εχουμε δηλαδή μια διαφορά περίπου ένα δέκατο του δευτερολέπτου (0,011 sec για την ακρίβεια). Στον χρόνο που ταξιδεύουν τα σκάγια, η πάπια θα έχει διανύσει 3,17 m στην πρώτη περίπτωση και 3,45 m στη δεύτερη περίπτωση, 0,28 m παραπάνω (ναι, μόνο 30 εκατοστά παραπάνω). Αλλά όταν μιλούμε για προσκόπευση 3-4 μέτρα, είμαστε σε θέση να καθορίσουμε «λεπτομέρειες» 30 εκατοστών του μέτρου; Ποιος από μας μπορεί να εκτιμήσει μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα σε απόσταση 35 m αν δύο σημεία απέχουν 3 ή 3,5 μέτρα; Με διάμετρο κύκλου σκαγιών 70 εκ., μια προσκόπευση γύρω στα 3,5 μέτρα αρκεί για να καταβάλει την πάπια μας και μετά τα δύο φυσίγγια. Φυσικά, αν το παράδειγμά μας ήταν μια μπεκάτσα που πετάει στα 15-20 μέτρα με το ένα τρίτο της ταχύτητας της πάπιας, ε τότε θα μιλούσαμε για διαφορά 4-5 εκ.

Οι κατανομές...

Είναι λοιπόν προφανές ότι η ενασχόληση με τα επιπλέον εκατοστά και οι ακριβείς υπολογισμοί αυτού του τύπου, αγγίζουν τα όρια του γελοίου. Οι αστοχίες σε μεγάλες αποστάσεις οφείλονται συνήθως σε κακή εκτίμηση της απαραίτητης προσκόπευσης ή στο στιγμιαίο σταμάτημα της κίνησης του όπλου πριν τον πυροβολισμό. Οταν σταματούμε το «σουίγκ», αστοχούμε όχι για λίγα εκατοστά, αλλά για μέτρα. Αυτός είναι ο λόγος που από την αρχή θέσαμε εισαγωγικά στα «γρήγορα» και «αργά» φυσίγγια.

Τα φυσίγγια υψηλών ταχυτήτων απαιτούν τσοκαρισμένα όπλα, αλλιώς δίνουν ανομοιόμορφες και αραιές κατανομές (δοκιμάστε στον πίνακα στα 35 m ένα πραγματικό φυσίγγι υψηλών ταχυτήτων με τσοκ κύλινδρο και θα εκπλαγείτε).

Το δεύτερο είναι ότι δύσκολα μπορεί να κατασκευαστεί ερασιτεχνικά ένα πραγματικό φυσίγγιο υψηλής ταχύτητας (π.χ. 36 γρ. σκάγια με ταχύτητα 410 m/sec). Απαιτούνται γνώσεις και βλητικό κέντρο για πολλές δοκιμές. Πράγματι, ένα τυχαία φτιαγμένο τέτοιο φυσίγγι, εκτός του ότι μπορεί να αναπτύσσει υπερβολικές πιέσεις, συνήθως έχει μικρότερη διάτρηση από ένα κανονικό φυσίγγιο!

Το φαινομενικά παράδοξο αυτό αποτέλεσμα οφείλεται στην παραμόρφωση που υφίστανται τα σκάγια λόγω των πολύ υψηλών πιέσεων που δημιουργούνται στην κάννη, πιέσεων αναγκαίων για να προωθηθούν τα σκάγια και να εξέλθουν με μεγάλη ταχύτητα.

Τα παραμορφωμένα σκάγια, επειδή έχουν χάσει το σφαιρικό τους σχήμα, συναντούν ακόμα μεγαλύτερη αντίσταση από τον αέρα, με αποτέλεσμα να φτάνουν στον στόχο με μικρότερη ταχύτητα από αυτήν που θα είχαν αν προέρχονταν από φυσίγγι με κανονικές πιέσεις και ταχύτητες. Η παραμόρφωση αυτή είναι εν μέρει υπεύθυνη και για τις φτωχές κατανομές που αναφέραμε πιο πάνω.

Η σημερινή τεχνολογία και η ανάπτυξη της χημείας επέτρεψαν τη δημιουργία προοδευτικών πυρίτιδων, επινικελωμένων σκαγιών, μη διαβρωτικών καψυλλίων, αξιόπιστων φυσιγγίων, ανθεκτικών σε καιρικές μεταβολές. Η βλητική όμως δεν έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια, ούτε είναι δυνατόν να υπερβούμε τους νόμους της φύσης. Η μικρή αύξηση της ανώτατης αρχικής ταχύτητας μέσα σ' έναν αιώνα, ελάχιστα έχει βελτιώσει τα πράγματα.

Ευτύχημα από μια άποψη, γιατί τίθεται και το ζήτημα της ηθικής συμπεριφοράς έναντι του θηράματος.

Κείμενο: Γιάννης ΜΥΡΙΤΖΗΣ
(Αναδημοσίευση από το «Κυνήγι και Σκοποβολή».)

[...]
Ε ναι!
 
Χωρίς αφορμή..Έτσι θέλω να το πω!Να ξέρετε,υπάρχουν γομωτες οι οποίοι γεμίζουν φασον και γνωρίζουν.Για λόγους φορολογικούς κυριως,έχουν επιλεξει να δουλεύουν κατ'αυτο τον τρόπο .Επισης υπάρχουν γομωτες που δεν ξέρουν την τύφλα τους..Πχ,Ξερω φυσίγγια εμπορίου,που έφεραν φίρμα καταστήματος ειδών κυνηγίου αλιείας,και ο ιδιοκτήτης,δεν ήταν καν κυνηγός.Πηγαινε στον Χ ,του πρότεινε κάποιες συνταγές,τα βρίσκανε στα οικονομικά και προχωρούσε η διαδικασία. Είχε ένα μικρό κέρδος από την πώληση του προϊόντος και ένα μεγάλο κέρδος απ'τη διαφήμιση στο κατάστημα,αφού έβλεπες παντού τους συγκεκριμένους κάλυκες.Αυτην είναι η μία κατηγορία άσχετου.Υπαρχει και άλλη κατηγορία άσχετων,και άλλες ισως,για τις οποίες ,καλό είναι να το κλείσω το ρημαδι 🤐 . Πρέπει να φιλτράρουμε πολυ-πολυ καλά τις πληροφοριες που δεχόμαστε.Αυτο...
 
Το άρθρο ειναι συναφές και επίκαιρο με το θέμα, παρότι δεν ειναι πρόσφατο...

Το έχω ξανα-ανεβάσει πολάκις αλλα αξίζει νομίζω...🙂...όσες φορές και να το διαβάσει κανείς, φτάνει να καταλάβει τι λέει...

[...]
Ο μύθος της γρήγορης τουφεκιάς

Πολλές φορές ακούμε από κυνηγούς ότι το τάδε φυσίγγι είναι γρήγορο και ως εκ τούτου δεν χρειάζεται μεγάλη προσκόπευση. Αν ο ισχυρισμός είναι αληθής, πρόκειται για σοβαρό ζήτημα και αξίζει να το μελετήσουμε.


View attachment 63235

Καταρχάς ας ξεκαθαρίσουμε ότι η επιλογή της πυρίτιδας δεν σχετίζεται με την (αρχική) ταχύτητα των σκαγιών. Δεν υπάρχουν δηλαδή «γρήγορες» και «αργές» πυρίτιδες που δίνουν μεγάλες ή μικρές αρχικές ταχύτητες. Οπωσδήποτε υπάρχουν ταχυκαείς και βραδυκαείς πυρίτιδες, η ταχύτητα καύσης όμως δεν έχει να κάνει με την αρχική ταχύτητα των σκαγιών. Οι περισσότερες πυρίτιδες σήμερα είναι ρεγουλαρισμένες ώστε να δίνουν κανονικά βλητικά αποτελέσματα, δηλαδή πιέσεις και ταχύτητες.

Η ταχύτητα των σκαγιών είναι συνάρτηση της γόμωσης (βάρος πυρίτιδας και σκαγιών), της βυσμάτωσης (μάλλινη ή πλαστική τάπα, είδος τάπας) και του καψυλλίου. Συνήθως οι μικρές γομώσεις (28-32 γρ. σκάγια για cal 12) δίνουν υψηλότερες ταχύτητες από τις μεγάλες γομώσεις (32-36 γρ.). Ο λόγος είναι απλός. Κάθε κατασκευαστής φυσιγγίων λαμβάνει υπόψη κάποια μέγιστη επιτρεπτή πίεση και κάποιο μέγιστο ανεκτό λάκτισμα.

Οσο μεγαλύτερη είναι η αρχική ταχύτητα και το βάρος των σκαγιών, τόσο υψηλότερες πιέσεις και μεγαλύτερο λάκτισμα θα έχουμε. Δεν μπορούμε λοιπόν να αυξήσουμε απεριόριστα και την ταχύτητα και το βάρος των σκαγιών. Υποχρεωνόμαστε σε κάποιον συμβιβασμό και οι δυνατές επιλογές είναι, ή μικρή γόμωση-υψηλή ταχύτητα, ή μεγάλη γόμωση-χαμηλή ταχύτητα.

Μερικά αριθμητικά παραδείγματα θα μας δώσουν μια εικόνα των σημερινών φυσιγγίων. Ως κανονικές θεωρούνται οι αρχικές ταχύτητες από 360 έως 380 m/sec. Χωρίς να είναι απόλυτο, ταχύτητες άνω των 380 m/sec χαρακτηρίζονται ως υψηλές. 400-420 m/sec είναι οι υψηλότερες ταχύτητες των φυσιγγίων του εμπορίου.

Ας συγκρίνουμε τώρα δυο φυσίγγια με σκάγια Νο.5 που βρίσκονται στα άκρα της γκάμας των συνηθέστερων τύπων που κυκλοφορούν στο εμπόριο. Το ένα με αρχική ταχύτητα 360 m/sec και το άλλο με αρχική ταχύτητα 415 m/sec. Θα νόμιζε κανείς ότι με 55 m/sec παραπάνω, το γρήγορο φυσίγγι είναι κεραυνός σε σύγκριση με το πρώτο. Αν όμως μετρήσει τις ταχύτητες, θα διαπιστώσει με έκπληξη ότι ελάχιστα διαφέρουν στα 35m: τα σκάγια του «γρήγορου» φυσιγγίου φτάνουν στο στόχο με ταχύτητα 220 m/sec και τα σκάγια του «αργού» φτάνουν με 200 m/sec.

Η αντίσταση του αέρα

Η μικρή διαφορά στις μένουσες ταχύτητες (20 m/sec στα 35m) οφείλεται στο ότι η αντίσταση του αέρα στην κίνηση των σκαγιών, δεν είναι ανάλογη της ταχύτητάς τους. Η αντίσταση του αέρα είναι ανάλογη του τετραγώνου της ταχύτητας, που σημαίνει ότι όταν η ταχύτητα των σκαγιών διπλασιάζεται, η αντίσταση του αέρα τετραπλασιάζεται. Ετσι τα σκάγια που ξεκινούν με μεγάλη ταχύτητα από το στόμα του όπλου, επιβραδύνονται πολύ περισσότερο από αυτά με τη μικρότερη αρχική ταχύτητα, με αποτέλεσμα οι τελικές τους ταχύτητες να μη διαφέρουν πολύ.

Για να επανέλθουμε στην προσκόπευση, ας υποθέσουμε ότι ο στόχος είναι μια πάπια που κινείται τραβέρσα στα 35 m με ταχύτητα 90 km/h (δηλαδή 25 m/sec). Πρόκειται για ακραίο παράδειγμα, διότι στις περισσότερες κυνηγετικές περιπτώσεις οι στόχοι κινούνται σε κοντινότερες αποστάσεις και πολύ βραδύτερα, γύρω στα 30 km/h. Πόσο πιο γρήγορα φτάνουν στον στόχο τα σκάγια του γρήγορου φυσιγγίου; Ο χρόνος πτήσης των σκαγιών για τα δυο φυσίγγια της δοκιμής μας είναι 0,127 sec για το «γρήγορο» και 0,138 sec για το «αργό».

Εχουμε δηλαδή μια διαφορά περίπου ένα δέκατο του δευτερολέπτου (0,011 sec για την ακρίβεια). Στον χρόνο που ταξιδεύουν τα σκάγια, η πάπια θα έχει διανύσει 3,17 m στην πρώτη περίπτωση και 3,45 m στη δεύτερη περίπτωση, 0,28 m παραπάνω (ναι, μόνο 30 εκατοστά παραπάνω). Αλλά όταν μιλούμε για προσκόπευση 3-4 μέτρα, είμαστε σε θέση να καθορίσουμε «λεπτομέρειες» 30 εκατοστών του μέτρου; Ποιος από μας μπορεί να εκτιμήσει μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα σε απόσταση 35 m αν δύο σημεία απέχουν 3 ή 3,5 μέτρα; Με διάμετρο κύκλου σκαγιών 70 εκ., μια προσκόπευση γύρω στα 3,5 μέτρα αρκεί για να καταβάλει την πάπια μας και μετά τα δύο φυσίγγια. Φυσικά, αν το παράδειγμά μας ήταν μια μπεκάτσα που πετάει στα 15-20 μέτρα με το ένα τρίτο της ταχύτητας της πάπιας, ε τότε θα μιλούσαμε για διαφορά 4-5 εκ.

Οι κατανομές...

Είναι λοιπόν προφανές ότι η ενασχόληση με τα επιπλέον εκατοστά και οι ακριβείς υπολογισμοί αυτού του τύπου, αγγίζουν τα όρια του γελοίου. Οι αστοχίες σε μεγάλες αποστάσεις οφείλονται συνήθως σε κακή εκτίμηση της απαραίτητης προσκόπευσης ή στο στιγμιαίο σταμάτημα της κίνησης του όπλου πριν τον πυροβολισμό. Οταν σταματούμε το «σουίγκ», αστοχούμε όχι για λίγα εκατοστά, αλλά για μέτρα. Αυτός είναι ο λόγος που από την αρχή θέσαμε εισαγωγικά στα «γρήγορα» και «αργά» φυσίγγια.

Τα φυσίγγια υψηλών ταχυτήτων απαιτούν τσοκαρισμένα όπλα, αλλιώς δίνουν ανομοιόμορφες και αραιές κατανομές (δοκιμάστε στον πίνακα στα 35 m ένα πραγματικό φυσίγγι υψηλών ταχυτήτων με τσοκ κύλινδρο και θα εκπλαγείτε).

Το δεύτερο είναι ότι δύσκολα μπορεί να κατασκευαστεί ερασιτεχνικά ένα πραγματικό φυσίγγιο υψηλής ταχύτητας (π.χ. 36 γρ. σκάγια με ταχύτητα 410 m/sec). Απαιτούνται γνώσεις και βλητικό κέντρο για πολλές δοκιμές. Πράγματι, ένα τυχαία φτιαγμένο τέτοιο φυσίγγι, εκτός του ότι μπορεί να αναπτύσσει υπερβολικές πιέσεις, συνήθως έχει μικρότερη διάτρηση από ένα κανονικό φυσίγγιο!

Το φαινομενικά παράδοξο αυτό αποτέλεσμα οφείλεται στην παραμόρφωση που υφίστανται τα σκάγια λόγω των πολύ υψηλών πιέσεων που δημιουργούνται στην κάννη, πιέσεων αναγκαίων για να προωθηθούν τα σκάγια και να εξέλθουν με μεγάλη ταχύτητα.

Τα παραμορφωμένα σκάγια, επειδή έχουν χάσει το σφαιρικό τους σχήμα, συναντούν ακόμα μεγαλύτερη αντίσταση από τον αέρα, με αποτέλεσμα να φτάνουν στον στόχο με μικρότερη ταχύτητα από αυτήν που θα είχαν αν προέρχονταν από φυσίγγι με κανονικές πιέσεις και ταχύτητες. Η παραμόρφωση αυτή είναι εν μέρει υπεύθυνη και για τις φτωχές κατανομές που αναφέραμε πιο πάνω.

Η σημερινή τεχνολογία και η ανάπτυξη της χημείας επέτρεψαν τη δημιουργία προοδευτικών πυρίτιδων, επινικελωμένων σκαγιών, μη διαβρωτικών καψυλλίων, αξιόπιστων φυσιγγίων, ανθεκτικών σε καιρικές μεταβολές. Η βλητική όμως δεν έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια, ούτε είναι δυνατόν να υπερβούμε τους νόμους της φύσης. Η μικρή αύξηση της ανώτατης αρχικής ταχύτητας μέσα σ' έναν αιώνα, ελάχιστα έχει βελτιώσει τα πράγματα.

Ευτύχημα από μια άποψη, γιατί τίθεται και το ζήτημα της ηθικής συμπεριφοράς έναντι του θηράματος.

Κείμενο: Γιάννης ΜΥΡΙΤΖΗΣ
(Αναδημοσίευση από το «Κυνήγι και Σκοποβολή».)

[...]
Πολυ σωστα ολα καπταιν αλλα στο θεμα της προσκοπευσης των δυο φυσιγγιων, αργου-γρηγορου και η διαφορα τους που ειναι 30 εκατοστα με ενα 70αρη κυκλο, αν δεν εισαι κεντρο στην τουφεκια σου το χανεις το θηραμα.

Δηλαδη αν απ τον κυκλο των 70 εκατοστων βαζεις το θηραμα στο οριο του κυκλου με το αργο φυσιγγι και το παιρνεις, με το γρηγορο θα βγεις μπροστα, αλλα και το αναποδο με το γρηγορο και το αργο που θα μεινεις πισω.
 
Χωρίς αφορμή..Έτσι θέλω να το πω!Να ξέρετε,υπάρχουν γομωτες οι οποίοι γεμίζουν φασον και γνωρίζουν.Για λόγους φορολογικούς κυριως,έχουν επιλεξει να δουλεύουν κατ'αυτο τον τρόπο .Επισης υπάρχουν γομωτες που δεν ξέρουν την τύφλα τους..Πχ,Ξερω φυσίγγια εμπορίου,που έφεραν φίρμα καταστήματος ειδών κυνηγίου αλιείας,και ο ιδιοκτήτης,δεν ήταν καν κυνηγός.Πηγαινε στον Χ ,του πρότεινε κάποιες συνταγές,τα βρίσκανε στα οικονομικά και προχωρούσε η διαδικασία. Είχε ένα μικρό κέρδος από την πώληση του προϊόντος και ένα μεγάλο κέρδος απ'τη διαφήμιση στο κατάστημα,αφού έβλεπες παντού τους συγκεκριμένους κάλυκες.Αυτην είναι η μία κατηγορία άσχετου.Υπαρχει και άλλη κατηγορία άσχετων,και άλλες ισως,για τις οποίες ,καλό είναι να το κλείσω το ρημαδι 🤐 . Πρέπει να φιλτράρουμε πολυ-πολυ καλά τις πληροφοριες που δεχόμαστε.Αυτο...

Εχεις δικιο.Αυτο που λες ισχυει περισσοτερο σε αυτους που δεν ασχολουνται
με ιδιογομωση.
Ο ΣΩΣΤΟΣ ιδιογομωτης απο τις πρωτες αραδες που θα διαβασει..ξερει εαν εχει και που εχουν σωστο η λαθος τα γραφομενα του.
 
Τα είπες όλα εσύ ... κάποιοι δε ήταν τόσο σίγουροι για το προιόν τους που θεωρούσαν ακόμα και την εκτύπωση στο κουτί φυσιγγίων αχρείαστη λεπτομέρεια.

View attachment 63255
Αυτός έχει και κουτί!Ο άλλος τα έβαζε σε τσουβαλακι μάλλινο.Κατι κίτρινα ..μπαμ και παναντολ...
 
Μ
Τα είπες όλα εσύ ... κάποιοι δε ήταν τόσο σίγουροι για το προιόν τους που θεωρούσαν ακόμα και την εκτύπωση στο κουτί φυσιγγίων αχρείαστη λεπτομέρεια.

View attachment 63255
Μόνο παγανοφύσιγγα έχω δει σε άσπρο κουτί
 
Πολυ σωστα ολα καπταιν αλλα στο θεμα της προσκοπευσης των δυο φυσιγγιων, αργου-γρηγορου και η διαφορα τους που ειναι 30 εκατοστα με ενα 70αρη κυκλο, αν δεν εισαι κεντρο στην τουφεκια σου το χανεις το θηραμα.

Δηλαδη αν απ τον κυκλο των 70 εκατοστων βαζεις το θηραμα στο οριο του κυκλου με το αργο φυσιγγι και το παιρνεις, με το γρηγορο θα βγεις μπροστα, αλλα και το αναποδο με το γρηγορο και το αργο που θα μεινεις πισω.
Αλέξανδρε με όλο το θάρρος , εγώ νομίζω ότι όλα είναι θέμα ...προσαρμογής... και ψυχολογίας…! 🙂

Και επειδή δεν είμαι δογματικός, για μένα, ένα φυσίγγιο με σκάγια 7-8-.... , εάν έχει μέχρι 380-390 μ/δλ. είναι ικανοποιητικό για κυνηγητική χρήση, και φυσίγγια με μεγαλύτερα σκάγια όπως, 6-5...., είναι ικανοποιητικά με 360-380 μ/δλ., για μένα πάντα...εκεί περίπου γεμίζω…

Πρέπει να προσθέσω ότι αυτά ισχύουν για τα ψιλά σκάγια με γομώσεις από 27γρ. και κάτω στο 16αρι που δουλεύω ( αντίστοιχα κάτω από 32 γρ. στο 12αρι ) και στα χονδρά από 28 γρ. και πάνω ( αντίστοιχα από 33 γρ. και πάνω στο 12αρι ) ...και τούτο έχει σημασία...🙂...
 
Last edited:
Έχω και σε σακουλάκι.
Τα θυμάσαι προφανώς.

View attachment 63256
Τώρα το είδα..Ω ρε φίλε!Αυτά πρέπει να είναι '98 περίπου.Αυτα είναι περιποιημένα.Εμενα μου είχαν δώσει σε ένα τσουβαλακι μάλλινο..Αυτός τουλάχιστον είχε μια εικόνα από όπλα, κυνήγι, θεωρία.Ο άλλος που αναφέρομαι ήταν μόνο ψαράς...
 
Last edited:
Ο άλλος που αναφέρομαι ήταν μόνο ψαράς...
Βαθύτης ψαράς όμως ... :cool:
Κάτι έλεγε για -60 αυτός ... ελπίζω να μην ήταν σαν τα +60 κάποιων άλλων.

Μόνο παγανοφύσιγγα έχω δει σε άσπρο κουτί
Αυτά ήταν τσιχλοφύσιγγα
 
Πολυ σωστα ολα καπταιν αλλα στο θεμα της προσκοπευσης των δυο φυσιγγιων, αργου-γρηγορου και η διαφορα τους που ειναι 30 εκατοστα με ενα 70αρη κυκλο, αν δεν εισαι κεντρο στην τουφεκια σου το χανεις το θηραμα
Αλεξ θα πω την άποψή μου και ας με διορθώσετε, όλοι εσείς που τουφεκατε
σε μεγάλες αποστάσεις στο καρτέρι και ειδικά οι έμπειροι σκοπευτές, έχετε την ικανότητα να κάνετε μεγάλες και ελεγχόμενες προσκοπευσεις. Βλέπουμε τα σκοπευτικα φυσίγγια να έχουν ταχύτητες 365 με 380 μ/δευτερόλεπτο και με αυτά και μάλιστα με ψιλά σκάγια που χάνουν πιο νωρίς την ταχύτητα τους , να πετυχαίνουν μικρούς γρήγορους στόχους σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Αρα η χαμηλή ταχύτητα του φυσιγγιου για έναν εμπειρο σκοπευτη δεν είναι εμπόδιο, ίσως και να τον βοηθάει γιατί ένα τέτοιο φυσίγγι έχει κλωτσημα και ήχο σαφώς πιο ανεκτό.
 
Εγώ προτιμώ τα "αργά" φυσίγγια των 380-390 Μ/δ V1, ή μάλλον αυτά που η πλειοψηφία θεωρεί αργά. Ο λόγος είναι η μικρότερη ανάκρουση, ο χαμηλότερος κρότος και βέβαια οι καλύτερες κατανομές και συγκεντρώσεις.

Στα μεγάλα θηράματα και στο πολύ κρύο ρίχνω πιο "σέρτικα".
 
Δεν ξέρετε εσείς.Ιδιογομωση με τέσσερα διαφορετικά νούμερα, άτρακτο γύρω στα 20 μέτρα,σε κάτι μαύρες πήρα μια με την ουρά και με τα κέντρα ξεκρέμασε ενα αγγελούδι...Ευτυχώς του είχα σπάσει μόνο φτερό.1000 φορές το πάτερ ημών κι όλα καλά ..
 
Αλεξ θα πω την άποψή μου και ας με διορθώσετε, όλοι εσείς που τουφεκατε
σε μεγάλες αποστάσεις στο καρτέρι και ειδικά οι έμπειροι σκοπευτές, έχετε την ικανότητα να κάνετε μεγάλες και ελεγχόμενες προσκοπευσεις. Βλέπουμε τα σκοπευτικα φυσίγγια να έχουν ταχύτητες 365 με 380 μ/δευτερόλεπτο και με αυτά και μάλιστα με ψιλά σκάγια που χάνουν πιο νωρίς την ταχύτητα τους , να πετυχαίνουν μικρούς γρήγορους στόχους σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Αρα η χαμηλή ταχύτητα του φυσιγγιου για έναν εμπειρο σκοπευτη δεν είναι εμπόδιο, ίσως και να τον βοηθάει γιατί ένα τέτοιο φυσίγγι έχει κλωτσημα και ήχο σαφώς πιο ανεκτό.
Πιστευω Λευτερη ειναι καθαρα θεμα συνηθειας, γι αυτο και πολλες φορες δεν τα βρισκουμε με ενα φυσιγγι, δεν ακυρωνω τα φυσιγγια με 380 και 390 ταχυτητα αλλα συνηθως ριχνω το percorso που ειναι καπου στα 420 και εχω βολευτει μ'αυτο.
Πιστευω δηλαδη οτι με ενα πιο αργο καπου θα ειναι λαθος οι εικονες προσκοπευσεων που εχω μαθει, οπως εχω μαθει και στο Κικς και οταν δοκιμασα το μαμα τριαρι εμεινα πισω σε δυο τουφεκιες.
 
Back
Top